sk-TS.21 » Bratislava Toplu Taşıma Sistemi
Gönderilme zamanı: 14 Şub Prş, 2008 13:55
Bratislava Avrupa nın eski kentlerinden birisi ve Slovakya nın başkenti, Avusturya sınırında yer alan küçük eski kentin dışında büyümeye ve gelişmeye çalışan bir kent tarafından da kuşatılıyor, Tuna nehrinin kuzeyine kurulmuş olan şehir tüm Tuna kentleri gibi köprüler ile örülü, şehrin kuzeye gelişimi yanında nüfus artışı ve arazinin uygunluğu nedeni ile Tuna nın güneyine Viyana yönüne doğru da geliştiği ortada, geniş, güzel ve yeni bir otoban kente erişimi kolaylaştırıyor, kent içi caddeler olabildiğine geniş ve bu caddelerin çoğunluğunda tramvay ve troleybüs sistemleri işletiliyor. Trafik kuralları pek çok Avrupa kentinde gördüğünüzün aksine pek uyulan şeyler değil ama sadece Slovaklar için yabancı plakaya sahip iseniz aynı derecede şanslı olamayabilirsiniz, sinyal kullanmak ve yavaş gitmek, yayalara yol vermek gibi bir alışkanlık yok, ben pek bir İstanbul gördüm bu sebeple
Haritalar zamanla, senelerle değişiyorlar, o yüzden şu adresten genel olarak haritalara erişmek mümkün (Başar 11.05.2013):
http://imhd.zoznam.sk/ba/mapy-schemy.html
Tramvay Ağ Haritası
Troleybüs Ağ Haritası
Otobüs Ağ Haritası
Şehirde Avrupa nın elektrikli taşıma sistemleri ile donandığı yıllardan nasibini almış bir tramvay troleybüsler çoğunluk ile görülüyor. Bunun yanında ciddi bir otobüs ağıda mevcut. Bratislava da henüz metro yok fakat neden olduğunu bilemediğim bir 2030 planları var, bu plana göre metro hattının projesi var ama inşaat varmı onu bilemiyorum, şehir merkezini dairesel olarak teğet geçen bu hatlar iki noktada birbirini kesiyor, tüm istasyonlarında ise en az bir elektrikli sistem ile entegre durumdalar, kaba bir bakış ile şehri X şeklinde kesen bir metro ağı planladıklarını görüyoruz.
Tabii bunun yanında mevcut tramvay ve troleybüs sistemini uzatma çalışmaları da devam ediyor. Mevcut gece seferleri de Avrupalıların olmazsa olmazı. Toplu taşımacılıkta büyüme planlarını 3-5 yıllık değil daha uzun süreler için yapmaları aslında hem vatandaşa karşı bir esneklik sağladığı gibi ekonomik olarak zorlanmalara maruz kalmadan iyi bir sistem kurmalarını sağlayacaktır, gelişmiş Avrupa ülkelerine kıyasla küçük bir ekonomiye sahip olan ülkenin ağırdan alması bence normal.
Benim oldukça düzenli gördüğüm sistem içerisinde 13 Tramvay, 16 Troleybüs, 63 Otobüs ve 20 adette Gece Hattı var, tabii bunlar hat listesinden sayarak elde ettiğimiz rakamlar Bratislava toplu taşımacılık şirketinin 2000 ve 2002 yılı verilerine göre bu rakamlar çok küçük farkla ile değişkenlik gösteriyor ama bilgileri aldığımız www.imhd.sk sitesi oldukça güncel bir site. Şehirde bugüne kadar 559 tramvay aracı kullanılmış bunların bir kısmı depolarda muhafaza ediliyor umarım düzgün bir toplu taşıma müzesine sahip olurlar. Mevcut sistem 247 aktif tramvay araçları var ve bunların yaklaşık %95 ini yani 235 adedini seferde tutuyorlar. Araçlar oldukça eski yaş ortalaması 22, karoseri çoğunun dökülüyor, bazı eski araçların karoseri ve oturma yeri modifikasyonu ile sefere verildiğini gördüm daha doğrusu yapı olarak modifiye edilmiş gibiydiler, aynı görünüm ile Sarajevo da upgrade edilmiş tramvaylar gördüğüm için böyle bir yorum yapıyorum ama emin değilim çünkü Tatra K2S serisi araçlar ile karıştırmışta olabilirim :S Çoğunluk ile Tatra araçları mevcut, 62 adet T2, 193 adet T3, 58 adet T6 ve 90 adet K2 Tatra nın yanında 47 adette SGP araçları var yine bunun yanında pek çok Gras marka tramvay aracıda mevcut.
Tramvaylar genellikle şehrin düzlük kısmında çalışıyorlar, kuzeye doğru yükselen tepelerde ise troleybüs ve otobüsler görev yapıyor, istasyon ve duraklar genellikle bakımsız, araçlar yüksek tabanlı fakat bizdeki Düwag (KTA) larda olduğu gibi alttan basamak çıkıyor ve binilebiliyor, alçak tabanlı araçları ise hiç yok. Tramvaylar modelleri gereği çoğunluğu tek olarak kullanılıyor, körüklü iki kabinliler olduğu gibi kuple edilerek kullanılanlarda mevcut, otobüs ve troleybüslerde çoğunlukla körüklü, Skoda, Tatra ve Ikarus otobüsleri görmek mümkün, troleybüsler ise çoğunluk ile Skoda marka ve 2006 yılında Skoda nın yeni modeli olan IrisBus ları da sisteme dahil etmişler oldukça şık araçlar ve elektrikli sistem olması her ne kadar sevmesem de bu troleybüslere sempati ile bakmamı sağladı, Avrupa özellikle eski doğu blok ülkelerinde troleybüs halen yoğun bir şekilde kullanılıyor, Bratislava da bence bunun iyi örneklerinden birisi, işletmeci kuruluş halen Ikarus415T troleybüs ve KarosaSM 16,5 ile Ikarus417 otobüslerin testlerini yapıyor, anladığım kadarı ile filoda ciddi bir yenileme çalışması yapılacak.
Çeşitli bilet seçenekleri mevcut, turnike olayı burada da yok ama araç içinde makinelerde (validatör) biletlerinizi onaylatıyorsunuz, sanırım kontrolör ile sistemi yürütüyorlar. Zone/bölge sistemi biletlerinde 24, 48, 72, 168 saatlik ve 1 aylık, 3 aylık ve 1 yıllık biletler kullanılıyor ve bunlar tüm bölgelerde geçerli, diğer taraftan zaman sınırlı biletlerde 10, 30 ve 60 dakikalık biletler var ve en çok kullanılan bilet 30 dakikalık olanı. Süreli biletlerin gündüz için olanları ile gece bindiğinizde 30 dakikalık ile 45, 60 dakikalık ile 90 dakika yolculuk yapabiliyorsunuz, biletsiz ya da geçersiz bilet ile yakalanmanın cezası 1400 Slovak Kronu. Aktarma sistemi mevcut ama tam olarak nasıl işlediğini anlayamadım sanırım biletin süresinin bitmesine belli bir zaman kaldıktan sonra aktarma yapamıyorsunuz yapsanız dahi validatörde işaretlettiğiniz biletiniz kontrolde yakalanırsa yine cezayı yiyorsunuz. 30X40x60 cm ölçülerine kadar bagaj ve kafeste olmak şartı ile evcil hayvan ile binebiliyorsunuz, yeni dönemde temassız kart teknolojisine de adım atmışlar ama tam bir bilgi alma şansım olmadı.
--
Her zamanki gibi sondan başa gittiğim için şimdide tarihçesine geldik 1860 larda basit bir omnibus sistemi ile başlanmış toplu taşımacılığa, 1800 lerin sonlarına doğru tramvay sistemlerinin gelişmesi elektrikli sistemlere geçilmesi ile birlikte Avusturyalı bir mühendis tarafından ilk tramvay hattı 1000mm ray aralıklı bir hat olarak tasarlanmış ve 27 Ağustos 1895 te hizmete açılmış, ardından hızlı bir şekilde elektrikli tramvay sistemleri kurulan şehirde 1909 yılından itibaren troleybüs sistemleri de işletilmeye başlanmış. Bratislava toplu taşımacılığında dönüm noktasının Bratislava (Preporok) Viyana arasında bir hat kurulması olduğundan bahsediliyor. 1435mm ray açıklığı ile inşaa edilen hat Bratislava-Viyana arasında çalışmakta idi 1.dünya savaşı süresinde köprülerin barikatlar ile kesilmesi nedeni ile bu hat kullanılamamıştır.
2. dünya savaşında tahrip edilen otobüs ve troleybüsler ile birlikte sistem 1945 ten itibaren yavaş yavaş toparlanmıştır. 1970 ve 80 lere gelindiğinde şehir de yaşanan hızlı büyümeye cevap verebilmek için hızlı bir toplu taşımacılık sistemi inşaasına girilmiştir. Şehrin büyümesine paralel olarak ilk metro planları 1970 lerde yapılmış ve 1980 de inşaata başlanmıştır fakat kısa bir süre sonra Çekoslavak hükümetinin para vermemesi nedeni ile çalışmalar durmuştur. 1989 da Çek Cumhuriyeti ve Slovakya olarak ikiye ayrılmanın ardından başkent Bratislava taşımacılıkta şu sloganı kendisine ilke edinmiş This year is for public transport better than year before" anladığım kadarı ile Bu yıl toplu taşıma geçen yıldan daha iyi olacak gibi bir ifade.
Toplu taşımacılık işletmesi Dopravni Podnik Bratislava, a.s. (DPB) - Bratislava Transport Company, Inc. 1920 lerde kurulmuş, sistemi ayakta tutmak ve geliştirmek için çok iyi bir çaba gösteriyorlar. Kendi çektiğim birkaç fotoğrafı da daha sonra ekleyeceğim çok kötü bir havada orada bulunduğum için istediğim gibi fotoğraflama imkanım olmadı ama bir iki yıla kadar geliştiririm bu sayfayı
Kaynak : Kendim, fotoğraf, harita ve sayısal bilgiler www.imhd.sk , www.dpb.sk
Fotoğraflar İçin imhd.sk ya teşekkür ederiz,
-
-
Haritalar zamanla, senelerle değişiyorlar, o yüzden şu adresten genel olarak haritalara erişmek mümkün (Başar 11.05.2013):
http://imhd.zoznam.sk/ba/mapy-schemy.html
Tramvay Ağ Haritası
Troleybüs Ağ Haritası
Otobüs Ağ Haritası
Şehirde Avrupa nın elektrikli taşıma sistemleri ile donandığı yıllardan nasibini almış bir tramvay troleybüsler çoğunluk ile görülüyor. Bunun yanında ciddi bir otobüs ağıda mevcut. Bratislava da henüz metro yok fakat neden olduğunu bilemediğim bir 2030 planları var, bu plana göre metro hattının projesi var ama inşaat varmı onu bilemiyorum, şehir merkezini dairesel olarak teğet geçen bu hatlar iki noktada birbirini kesiyor, tüm istasyonlarında ise en az bir elektrikli sistem ile entegre durumdalar, kaba bir bakış ile şehri X şeklinde kesen bir metro ağı planladıklarını görüyoruz.
Tabii bunun yanında mevcut tramvay ve troleybüs sistemini uzatma çalışmaları da devam ediyor. Mevcut gece seferleri de Avrupalıların olmazsa olmazı. Toplu taşımacılıkta büyüme planlarını 3-5 yıllık değil daha uzun süreler için yapmaları aslında hem vatandaşa karşı bir esneklik sağladığı gibi ekonomik olarak zorlanmalara maruz kalmadan iyi bir sistem kurmalarını sağlayacaktır, gelişmiş Avrupa ülkelerine kıyasla küçük bir ekonomiye sahip olan ülkenin ağırdan alması bence normal.
Benim oldukça düzenli gördüğüm sistem içerisinde 13 Tramvay, 16 Troleybüs, 63 Otobüs ve 20 adette Gece Hattı var, tabii bunlar hat listesinden sayarak elde ettiğimiz rakamlar Bratislava toplu taşımacılık şirketinin 2000 ve 2002 yılı verilerine göre bu rakamlar çok küçük farkla ile değişkenlik gösteriyor ama bilgileri aldığımız www.imhd.sk sitesi oldukça güncel bir site. Şehirde bugüne kadar 559 tramvay aracı kullanılmış bunların bir kısmı depolarda muhafaza ediliyor umarım düzgün bir toplu taşıma müzesine sahip olurlar. Mevcut sistem 247 aktif tramvay araçları var ve bunların yaklaşık %95 ini yani 235 adedini seferde tutuyorlar. Araçlar oldukça eski yaş ortalaması 22, karoseri çoğunun dökülüyor, bazı eski araçların karoseri ve oturma yeri modifikasyonu ile sefere verildiğini gördüm daha doğrusu yapı olarak modifiye edilmiş gibiydiler, aynı görünüm ile Sarajevo da upgrade edilmiş tramvaylar gördüğüm için böyle bir yorum yapıyorum ama emin değilim çünkü Tatra K2S serisi araçlar ile karıştırmışta olabilirim :S Çoğunluk ile Tatra araçları mevcut, 62 adet T2, 193 adet T3, 58 adet T6 ve 90 adet K2 Tatra nın yanında 47 adette SGP araçları var yine bunun yanında pek çok Gras marka tramvay aracıda mevcut.
Tramvaylar genellikle şehrin düzlük kısmında çalışıyorlar, kuzeye doğru yükselen tepelerde ise troleybüs ve otobüsler görev yapıyor, istasyon ve duraklar genellikle bakımsız, araçlar yüksek tabanlı fakat bizdeki Düwag (KTA) larda olduğu gibi alttan basamak çıkıyor ve binilebiliyor, alçak tabanlı araçları ise hiç yok. Tramvaylar modelleri gereği çoğunluğu tek olarak kullanılıyor, körüklü iki kabinliler olduğu gibi kuple edilerek kullanılanlarda mevcut, otobüs ve troleybüslerde çoğunlukla körüklü, Skoda, Tatra ve Ikarus otobüsleri görmek mümkün, troleybüsler ise çoğunluk ile Skoda marka ve 2006 yılında Skoda nın yeni modeli olan IrisBus ları da sisteme dahil etmişler oldukça şık araçlar ve elektrikli sistem olması her ne kadar sevmesem de bu troleybüslere sempati ile bakmamı sağladı, Avrupa özellikle eski doğu blok ülkelerinde troleybüs halen yoğun bir şekilde kullanılıyor, Bratislava da bence bunun iyi örneklerinden birisi, işletmeci kuruluş halen Ikarus415T troleybüs ve KarosaSM 16,5 ile Ikarus417 otobüslerin testlerini yapıyor, anladığım kadarı ile filoda ciddi bir yenileme çalışması yapılacak.
Çeşitli bilet seçenekleri mevcut, turnike olayı burada da yok ama araç içinde makinelerde (validatör) biletlerinizi onaylatıyorsunuz, sanırım kontrolör ile sistemi yürütüyorlar. Zone/bölge sistemi biletlerinde 24, 48, 72, 168 saatlik ve 1 aylık, 3 aylık ve 1 yıllık biletler kullanılıyor ve bunlar tüm bölgelerde geçerli, diğer taraftan zaman sınırlı biletlerde 10, 30 ve 60 dakikalık biletler var ve en çok kullanılan bilet 30 dakikalık olanı. Süreli biletlerin gündüz için olanları ile gece bindiğinizde 30 dakikalık ile 45, 60 dakikalık ile 90 dakika yolculuk yapabiliyorsunuz, biletsiz ya da geçersiz bilet ile yakalanmanın cezası 1400 Slovak Kronu. Aktarma sistemi mevcut ama tam olarak nasıl işlediğini anlayamadım sanırım biletin süresinin bitmesine belli bir zaman kaldıktan sonra aktarma yapamıyorsunuz yapsanız dahi validatörde işaretlettiğiniz biletiniz kontrolde yakalanırsa yine cezayı yiyorsunuz. 30X40x60 cm ölçülerine kadar bagaj ve kafeste olmak şartı ile evcil hayvan ile binebiliyorsunuz, yeni dönemde temassız kart teknolojisine de adım atmışlar ama tam bir bilgi alma şansım olmadı.
--
Her zamanki gibi sondan başa gittiğim için şimdide tarihçesine geldik 1860 larda basit bir omnibus sistemi ile başlanmış toplu taşımacılığa, 1800 lerin sonlarına doğru tramvay sistemlerinin gelişmesi elektrikli sistemlere geçilmesi ile birlikte Avusturyalı bir mühendis tarafından ilk tramvay hattı 1000mm ray aralıklı bir hat olarak tasarlanmış ve 27 Ağustos 1895 te hizmete açılmış, ardından hızlı bir şekilde elektrikli tramvay sistemleri kurulan şehirde 1909 yılından itibaren troleybüs sistemleri de işletilmeye başlanmış. Bratislava toplu taşımacılığında dönüm noktasının Bratislava (Preporok) Viyana arasında bir hat kurulması olduğundan bahsediliyor. 1435mm ray açıklığı ile inşaa edilen hat Bratislava-Viyana arasında çalışmakta idi 1.dünya savaşı süresinde köprülerin barikatlar ile kesilmesi nedeni ile bu hat kullanılamamıştır.
2. dünya savaşında tahrip edilen otobüs ve troleybüsler ile birlikte sistem 1945 ten itibaren yavaş yavaş toparlanmıştır. 1970 ve 80 lere gelindiğinde şehir de yaşanan hızlı büyümeye cevap verebilmek için hızlı bir toplu taşımacılık sistemi inşaasına girilmiştir. Şehrin büyümesine paralel olarak ilk metro planları 1970 lerde yapılmış ve 1980 de inşaata başlanmıştır fakat kısa bir süre sonra Çekoslavak hükümetinin para vermemesi nedeni ile çalışmalar durmuştur. 1989 da Çek Cumhuriyeti ve Slovakya olarak ikiye ayrılmanın ardından başkent Bratislava taşımacılıkta şu sloganı kendisine ilke edinmiş This year is for public transport better than year before" anladığım kadarı ile Bu yıl toplu taşıma geçen yıldan daha iyi olacak gibi bir ifade.
Toplu taşımacılık işletmesi Dopravni Podnik Bratislava, a.s. (DPB) - Bratislava Transport Company, Inc. 1920 lerde kurulmuş, sistemi ayakta tutmak ve geliştirmek için çok iyi bir çaba gösteriyorlar. Kendi çektiğim birkaç fotoğrafı da daha sonra ekleyeceğim çok kötü bir havada orada bulunduğum için istediğim gibi fotoğraflama imkanım olmadı ama bir iki yıla kadar geliştiririm bu sayfayı
Kaynak : Kendim, fotoğraf, harita ve sayısal bilgiler www.imhd.sk , www.dpb.sk
Fotoğraflar İçin imhd.sk ya teşekkür ederiz,
-
-