at-TS.09 » Viyana Toplu Taşımacılık Sistemi

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

at-TS.09 » Viyana Toplu Taşımacılık Sistemi

Mesaj gönderen Esat » 15 Kas Prş, 2007 10:49

Viyana toplu ulaşım sistemini birkaç sefer ziyaret etmiş olmam nedeni ile oldukça iyi gözlemlediğime inanıyorum, bu gözlemler neticesinde ortaya çıkan görüşlerimi sizler ile paylaşmak istedim, sizce eksik kalan ya da benim gözden kaçırdığım noktalar var ise eklemeler ile geliştirebiliriz.

Resim

Viyana toplu taşımacılıkta çok iyi bir konumda, şehirde işletmecilik pek çok ülkede ve bizde de olduğu gibi belediye/devlete bağlı bir şirket olan Wienerlinien tarafından yürütülüyor, Viyana da özellikle bizde yapılan hatanın aksine bu firma her yer ve fırsatta kendi reklamını yapıyor, evet rakibi yok, sektöründe tek ama kendisini halkın gözünden uzak tutmuyor.

Wienerlinien şehirdeki tramvay, otobüs ve metroların işletmesinden sorumlu, otobüs hatlarında biz pek sözünü etmesek te gece hatları var, bunlar normal gündüz güzergahlarından farklı olarak gündüz ki otobüs güzergahı ile tramvay güzergahlarını kesiştirerek ilerleyen ve özellikle şehir merkezi olan 1.Viyana çevresinden hareketle şehre dağılıyorlar. Toplam 43 otobüs hattı var, bunlar çoğunlukla tramvaylar ile ulaşılmayan ya da tramvay hattı bulunmayan güzergahlar üzerinde ilerliyorlar fakat pek çok noktada tramvay ve metro istasyonları ile entegre edilmişler, yukarıda bahsettiğimiz gece hatları ise 23 adet bunlar normal seferlerin sona ermesinden sonra başlıyorlar. Benim gördüğüm kadarı ile tüm otobüsler alçak tabanlı ve yolcu dostu, şoförler kaldırımlara tam yanaşarak ve aracı yan yatırarak özürlü aracı, yaşlı ve bebeklilerin binmesine imkan sağlıyor, kaldırımlar bizdeki gibi 35 cm olmadığı içinde hiçbir problem yaşanmadan bu işlem gerçekleştiriliyor, tüm otobüslerin içinde bebek arabası ve anne ile tekerlekli sandalye ve refakatçisi için ayrılmış yerler var, buralarda bağlama kayışları ve bazen katlanır koltuklar bulunuyor ve emin olun sizin buraya oturmanız gerekiyor ise orda oturan 80 yaşında da olsa kalkıp size yer veriyor. (Gençler çoğunlukla aynı hassasiyette ama 85 sonrası modellerde bariz bir bozulma var :P ) Otobüs şoförleri durak haricinde yolcu almıyorlar, hatta aracın içinde iki bebek arabası ya da tekerlekli sandalye var ise üçüncüsünü almıyorlar, çünkü yerine yerleştiremeyeceğiniz araba ile diğer yolculara da rahatsızlık verebilirsiniz. Otobüs markalarına hiç dikkat etmedim desem yeridir ama eski ya da bakımsız otobüs görmedim, tabii ki körüklü modellerde mevcut.

Tramvay ağı konusunda ve tramvay seferler için mükemmel bir şehir olduğunu söyleyebilirim, toplam 32 aktif tramvay hattı var. 50 ve 60 lı yıllara kadar daha fazla olduğunu tahmin ediyorum, Viyana da genel olarak bir trafik probleminden söz etmek sözkonusu olmadığı için trafik nedeni ile kaldırıldıklarını sanmıyorum, daha çok 1970 lerde başlayan metro hatlarının inşaatları ve bunların hızlı bir şekilde bitirilerek hizmete alınması ile bazı hatlar devre dışı bırakılmış olabilir.
Resim
Çok kısa hatlar olduğu gibi şehri boydan boya kat eden tramvay hatları da mevcut, sabah 5 gibi başlayan seferler gece 00:30 kadar sürüyor, tramvaylar dakik, son birkaç yıldır istasyon bilgilendirme kapsamında dakika bazlı araç gelişini gösteren sistemleri tüm duraklara uygulamaya başladılar.
Resim
Standart Alman ekolü olarak kamu hizmetinde konfordan ziyade fonksiyonellik ve dakiklik ön planda, ama ULF (Ultra Low Floor) denilen %100 alçak tabanlı (yerden eşik yüksekliği 19cm) tramvayların gelmesi ile birlikte yolcu profilide değişmeye başlamış, yolcular artık tüm araçların böyle olması gerektiği yönünde şikayetlerde bulunuyor ve hatta klima istiyorlar, ilk parti ULF lerde klima yoktu ama ikinci partilerde olacak diye biliyorum.
Resim
Viyana tramvay sisteminde çalışan tramvayların büyük çoğunluğu 1960 lı yıllardan kalma bizde Konya da kullanılan model dahil pek çok model tramvay mevcut bunlar tekli ya da ikili diziler halinde kullanılıyorlar, içten basamaklı, dışarıda da bir havalı basamak mevcut, 2002 yılında başlatılan ULF projesi ile bildiğim kadarı ile Siemens - Bombardier konsorsiyumu ile Viyana için üretilen araçların alımına başlandı, bu bağlamda 2003 yılından itibaren caddeler de görülen ULF ler artık şehrin her yerine dağılmaya başladılar yakın zamanda ikinci parti araçlarında gelmesi ile birlikte çok sayıda eski tramvay aracıda boşa çıkacak. Oldukça iyi bir tramvay şebekesi var pek çok yerde birbirini kesen ve tamamlayan hatlar ile şehir bir ağ gibi örülmüş durumda.

Şehrin metro sistemi daha önceleri Stadtbahn olarak adlandırılan günümüzde de Lokalbahn ismi ile de ifade edilen sistemin kullandığı hatlar üzerine kurularak başlamış, 1970 lerde başlayan metro inşaatları ile birlikte bu yüzeysel hatlarda birleştirilerek ya da uzatılarak ortaya metro sistemi çıkartılmış, bunların içinde halen kullanılmayan yollarda var, tabii 80 lerden sonra tüm metro sistemleri yer altı olarak inşaa edilmiş. Viyana da yer altı metro sistemleri inşaa etmek aslında çok zor değil çünkü çok geniş cadde ve bulvarlar aç/kapa inşaatlara izin veriyor ve halk bu tip inşaatlara sabır gösterebiliyor. Pek çok yerde aç/kapa ile büyük istasyonlar ve tüneller inşaa edilebilmiş. Toplam 5 metro hattı var, bu hatlar en az 2 diğer hat ile kesişiyor, planlamalarda bir sistematik varmı diye sorarsak, 1. Viyana çevresinde dolaşan iki yarım daire oluşturan 2 hat var, bu hatlar şehrin diğer kesimlerine doğru uzanıyor, bir hatta bu bölgeyi tam ortadan keserek şehri güney kuzey doğrultusunda geçiyor, diğer hatlarda bu hatlar ile çeşitli yerlerde kesişiyor yani şehir dairesel bir yerleşime sahip olmasına rağmen ne tam bir ring sisteminden ne de diyez sisteminde söz edemeyiz.
Resim
Tuna nehrinin şehrin kenarından geçmesi ve şehrin yeni yerleşimine bakarak ilerleyen zamanda tam içinde kalacak olması nedeni ile metro hatları Tuna nın öbür tarafına doğru da uzatılmaya başlandı. U1 uzaması geçen yıl hizmete açıldı, 1,85 milyon euro luk bir bütçe ayrılan metro hatları ile ilgili planda halen devam eden U2 hattının stadyum bölgesine uzatılması 2008 de sonlanıyor ve hizmete açılacak, sonraki fazda U2 nin diğer ucunun uzatılması, U1 in güneye doğru uzatılması ve U3 hattının Schwechat havalimanına uzatılması projeleri gerçekleştirilecek, daha önce öncelikli olan U3 ün uzatılması sanırım havalimanına zaten Schnellbahn (Banliyö) hatlarının gidiyor olması ve yine yaklaşık 4-5 yıldır hizmet veren ekspres hat CAT in (City Airport Train) bulunması nedeni ile erteleniyor, bir de Viyana da şehri efsanesi haline gelen U5 hattı var, :) bu hat sürekli olarak güzergah değişiklikleri ön görülmesi ve gerçek anlamda nerede fizibl olacağı konusundaki tartışmalar nedeni ile bir türlü yapılamamış bir hat, son hali ile güneydoğu/kuzeybatı istikametinde en az 3 hattı keserek giden bir sistemi ön görüyorlardı.

Metro araçlarında 4 çeşit araç mevcut, bunlardan en eskileri yine 60 lı yıllardan kalma olanlar ve şu anda ikinci el olarak satışa çıkartıldılar çünkü kullanıldıkları U6 hattında tüm araçlar aynı standarda getirilecek, burada en güzel nokta bu eski araçların yeni araçlar ile kuple edilerek çalıştırılıyor olması, bunlar yüksek tabanlı içten basamaklılar diğerleri ise düz ayak binilebiliyor.
Resim
Bir diğer araçlar bizde de Havalimanı hattında kullanılan ABB/SGP lerin 70 li yıllardaki versiyonu, boydan daha kısa ve 3 kapılı olan bu araçlar halen verimli bir şekilde kullanılıyor. En son alınan araçlar ise Brüksel başlığında da bahsettiğim içten tek parça araçlar, en ön kapıdan bin 6 dizi sonra en sondan in :) bileti olmayanlar için kontrolörden kaçma yolu olarak görülebilir ama sanırım bu araçları da birden fazla kontrolör ile basıyorlardır.

Bu raylı sistemler dışında yine şehir merkezinden kalkan ve tramvay hatlarını kullanarak şehir dışına (Baden) çıkan Lokalbahn hattı var, bu hattaki araçlarda iki tip yine eski ve yeni olmak üzere ayrılıyor, bu araçların rengi krem ve mavi şeritleri ile belirliler, şehir içinde tramvay duraklarını kullanıyor şehir dışında ise kendi durakları var. İşletmeci Wiener Lokalbahnen AG aynı zamanda 6 hatta Viyana - Baden arasında otobüs işletmeciliği de yapıyor.
Resim
Resim
En yaygın sistemlerden olan Schnellbahn (banliyö) ler ise 11 hatta ÖBB (Österreichiche Bundes Bahn) tarafından işletiliyor ve şehir içindeki ana garlardan kalkan ya da geçen hatları işletiyorlar ayrıca konumları gereği ülkeler arası tren taşımacılığı da bu devlet kurumu tarafından gerçekleştiriliyor. Son olarak yukarıda bahsettiğim ve Schwechat havalimanı ile Wien Mitte bölgesi arasında hızlı yolcu taşımacılığı yapan CAT sistemi var, henüz binmek nasip olmadı ama hedeflerim arasında yer alıyor. :)
Resim
Resim
Viyana toplu ulaşım sistemlerinde bilgilendirmeler oldukça iyi belli bir standart içerisinde tabela ve piktogram sistemi var, yönlendirmeler bu anlamda oldukça iyi, araç içi bilgilendirmeler ve piktogramlar da sistemi tamamlıyor, sesli anons sistemleri sadece almanca olarak yapılıyor, araç içlerinde dahi birkaç yıl öncesine kadar ingilizce çeviriler yoktu, hatta olmasına karşı dahi çıkıldı. Metrolarda hatlar kapı üstlerinde bir bütün olarak gösteriliyor, tramvaylarda ise sadece o aracın çalıştığı hattın istasyon listesi ve aktarmaları var,
Resim
sesli anonsta gelinen istasyondaki tüm aktarmaları sırası ile metro, tramvay ve otobüs olarak belirtiyor, otobüsler ile tramvaylarda aynı numara mevcut olabiliyor ayrım ise otobüslerde numaranın yanında A yazması ve söylerken de bunun dile getirilmesi, tramvaylar için T şeklinde bir yazım ya da söylenim yok numarası ile söyleniyor, metrolar Ubahn kelimesinden gelen U harfi ile yazım mevcut söylerken de bu harf ile söyleniyor. Metro istasyonlarında U logolu totemler, tramvay ve otobüs duraklarında ise bizim Moda tramvayı benzeri istasyon isim tabelası mevcut, banliyö istasyonlarında da Schnellbahn ı simgeleyen S benzeri bir logo ile gösteriliyor. Şimdilik bu kadar biraz da siz çalışın. :)
Resim
Resim

Not: Lokalbahn araçları, CAT ve harita dışındaki tüm resimler tarafımdan çekilmiştir, sadece link vererek ya da isim belirterek alıntılanabilir.
En son Esat tarafından 24 Eki Pzr, 2010 16:42 tarihinde düzenlendi, toplamda 2 kere düzenlendi.

Kullanıcı avatarı
AyLiN
Aylık Paso
Mesajlar: 90
Kayıt: 14 Eyl Cum, 2007 19:50

Viyana Bilet Sistemi

Mesaj gönderen AyLiN » 12 Şub Sal, 2008 02:01

Viyanada Toplu taşıma sisteminde 20 Çeşit Bilet var.
Günlük,Haftalık,Aylık,Öğrnciler için,Emekliler için veya kısa süreliğine gelmiş olan Turistler için. Kısacası herkes için çeşitli biletler gideceğiniz kalacağınız zaman göre içinden size fiyat açısından en uygununu seçebilirsiniz.

En çok kullanılan Biletlerin bir kaçını size tanıtmak istedim.

Bu bilet tek yön bilet yani bir uctan bir uca gidecekseniz bu bilet sizin için en cazibi 1 saat içinde istediğiniz kadar aktarma yapabiliyorsunuz 5li olarak satılıyor. Tek birtaneye ihtiyacınız varsa tramvaylarda,Otobüslerde yada Metro girişlerindendende tane olarak alabiliyorsunuz yanlız bu durumda 20 cent fazla ödüyorsunuz. Dönüş için bir bilet daha basmanız gerekiyor.

Resim

Bu bilet yukarıdaki biletin aynısı sadece dörtlüsü yani iki gidiş iki dönüş oluyor. Aynı zamanda örneğin tek başına değilde 3 kişi yolculuk ediyorsanız her biriniz için bu biletden bir sıra basabilirsiniz. Hepiniz bileti bir biletde toplanmış olur. Yukarıdaki bilet için yazdığım geçerlilik süresi bu biletin içinde aynıdır.
Resim

Bütün gün yolculuk edecekseniz mesela alışverişe gideceksiniz ve çok aktarma yapacaksınız çeşitli yerlere gideceğiniz için o zaman bu Kart sizin için ideal. Bu kart Pazartesi - Cumartesi günleri 8:00 - 20:00 arası geçerli. Örn. Salı günü kullanacaksanız bileti ilk bindiğinizde tek seferlik basıyorsunuz ve sadece o gün akşam 20:00 'a kadar geçerli oluyor. Pazar günleri mağzalar kapalı olduğu için ve bu bir Alışveriş kartı olarak geçtiği için Pazar günleri geçmiyor.
Resim

Bu kart basıldığı andan itibaren 24 saat geçerlidir. Sabah 9 da bastıysanız kartı ertesi gün sabah 9:00'a kadar geçerli ve istediğiniz kadar aktarma yapabilirsiniz.
Resim

Bu kart yukarıdaki kartın aynısı sadece 72 saat olanı. 3 günlüğüne Viyanaya gidecekseniz bu kart sizin için en idealidir.
Resim

3 Günden fazla kalacaksanız ve hergün bir yere çıkmayacaksanız bu 8 günlük bileti alabilirsiniz. Bilet 8 basımlıktır ve her bir gün için 8 sıra var. Basılan her bir sıra gece 01:00 e kadar geçerlidir. Bu bileti yine bir kaç kişi için kullanabiliyorsunuz yukarıdaki 4 lü bilet gibi tek farkı bu biletin geçerlilik süresi gece 01:00 e kadar olması.
Resim

Bu bilet haftalık bilettir ve tarihlidir, her hafta cuma günü yeni haftaya dair olan bilet satışa çıkar ama geçerliliği Pazartesi başlar ve Pazar günü sona erer. Haftabaşı tatile gelenler ve ortalama 1 hafta geçirmeyi düşünenler genelde bu bileti alıyorlar çünkü 72 saatlik veya 8 Günlük biletden çok daha ucuza geliyor.
Resim

Bu bilette yukarıdaki biletin aynısı sadece 1 aylık olanı. Çalışanlar genelde bu bileti kullanırlar çünkü haftalık biletden çok daha ucuza geliyor.
Resim

Bisiklet veya Köpeğiniz var ise onun içinde bilet almanız gerekiyor. Bu bilet aynı zamanda 6-15 yaş çocuklar için geçerlidir genelde okul gezilerinde öğrenciler kullanır ama aynı bilet dediğim gibi Köpekler ve bisikletler içinde geçerlidir.
Resim

Eğer 3 günlük bir viyana turuna katılacaksanız Avusturya konsolosluğundan vizenizi alırken aynı zamanda Viyana kartınızıda alabilirsiniz. Bu kart 72 saat geçerlidir istediğiniz kadar aktarma yapabilirsiniz. Kartın üzerinde adınız ve geçerlilik süresi yazıyor max. 72 saat. Aynı zamanda bu kart ile Müzelere indirimli girebiliyor anlaşmalı Restaurantlarda Cafelerde veya Alışveriş mağzalarında indirim alıyorsunuz. Detaylı bilgi yazan bir kitapcık veriyorlar orada hangi yerlerde indirim aldığınızı görebiliyorsunuz. Bu kart en çok Tur ile 3 günlüğüne Viyanaya gezip alışveriş yapmaya gelenler tarafından kullanılıyor.
Resim

Aylin Tanören

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 12 Şub Sal, 2008 21:07

Viyana' da bizim alışık olduğumuz üzere bir bilet satış gişesi, gişeci ve turnike olayı yok. Bunuda belirtmek gerekir, Viyana' da genel olarak toplu taşıma araçlarına kaçak binmek çok kolaydır, önce elinizi sonra kolunuzu sallayarak ayaklarınızı da senkron ederseniz bu iş olur, yani yürüyerek tabi bu işin son kısmı kontrolöre yakalanıp paşa paşa cezayı ödemek olur ki sanırım 40 euro civarında bir ceza söz konusu :D

Biletleri satın almanın bir kaç yolu var bunlardan birisi her köşe başında bulunan Tabak Traffic ler, buralardan satın alabileceğiniz gibi, metro istasyonlarının girişinde yer alan otomatik bilet makinelerinden ve yine tramvay araçları içerisinde yer alan satış makinelerinden alabilirsiniz yanlız araç içindeki makineler bir yolculuk için ve biraz pahalı.

Biletleriniz eğer haftalık, aylık ya da yıllık değil ise, metrolarda istasyon girişlerinde, tramvay ve otobüslerde araç içindeki makinelerde okutmak ve tarih bastırmak zorundasınız, yani sadece biletiniz olması bir şey ifade etmiyor kontrolörün biletinizi nasıl kullandığınızı yani doğru yönde ya da bölgedemisiniz doğru aktarmayı yaptınız mı yani geçersiz yolculuk yapıp yapmadığınızı görmesi için, tarihsiz bilet ile yolculuk ettiğiniz zaman biletsiz yolcu muamalesi görebilirsiniz. Yıllık kartlar, emekli kartları ve öğrenci biletleri fotoğraflı ve bazı kartları kullanabilmek için yanınızda başka bazı kartların bulunması zorunlu olabiliyor. (Sozialpass gibi)

Kart Listesi :
*Der Einzelfahrschein - Tek Bilet
*Streifenkarte für 4 Fahrten - 4 Yolculuk Bilet
*Der Halbpreisfahrschein - Yarım Ücretli Bilet
*2 Fahrten Fahrschein zum Halbpreis - 2 Yolculuk için Yarım Ücretli Bilet
*Halbpreis 4 Fahrten Streifenkarte - 4 Yolculuk için Yarım Ücretli Bilet
*Der 2 Fahrten Fahrschein für Senioren - Emekliler İçin 2 Yolculuk Bileti
*Die Wiener Einkaufskarte - Viyana Alışveriş Kartı
*Die 24 Stunden Wien - Karte - 24 Saatlik Viyana Kart
*Die 72 Stunden Wien - Karte - 72 Saatlik Viyana Kart
*Die Wien - Karte - Viyana Kart (Detayları yukarıda)
*Die Wochenkarte - Haftalık Kart
*Die 8-Tage Karte - 8 Günlük Kart
*Die Monatskarte - Aylık Kart
*Die Monatskarte für Personen mit einem Sozialpass der Stadt Wien - Sosyal Kartlılar İçin Aylık Kart (Sosyal Kartınız yanınızda olmalı)
*Die Jahreskarte - Yıllık Kart (Resimli)
*Die Jahreskarte für Senioren - Emekliler İçin Yıllık Kart (Resimli)
*Die Schülerstreckenkarte - Öğrenci Bileti (Sanırım pasonuz olmadan geçersiz, resimli)
*Die Nachmittagsbildungskarte - Öğrenci Bileti (Anladığım kadarı ile pasosuz kullanılabilen ama kuralları farklı bir kart, resimli)
*Das Semesterticket - Öğrenciler İçin Sömestr Dönemi Kartı (Viyana içi ve dışı öğrenciler için farklı ücretlerde, resimli)
*Die Lehrlingsfreikarte - Çıraklar(Stajyer) İçin Kart (Stajyerlik dönemindeki öğrenciler için belli kuralları var ve resimli)

Genelde çok zam gelmemekle birlikte geçtiğimiz yıl ciddi bir zam yapıldı ve bayağıda bir tepki aldı fakat zamda geri adımda atılmadı. Bildiğim kadarı ile Schnellbahn (Bizim Banliyö eşdeğeri) sistemde bazı biletler şehir içine girdiğinizde bir istikamette bir araçta daha geçerli oluyor ama sonrası için işletmeci Wienerlinien' in biletlerinden almanız gerekiyor. Ayrıca son olarak Cep Telefonu ile bilet alma yönteminide devreye aldılar. Ayrıca öğrenci kartlarında şöyle bir durum var ikamet sistemi bizdekinden gelişmiş olduğu için nerede oturduğunuz ve nerede okuduğunuzu bildiriyorsunuz ve size eviniz ile okulunuz arasındaki güzegahta yer alan araçlarda kullanabileceğiniz bir bilet veriliyor yani bu bilet ile sadece bu araçlarda aktarma ve bilet ücretsiz geçebiliyorsunuz bunun dışında sanırım normal bilet kullanmak durumundalar ama öğrencilere kıyak yapılıyor diye de duydum bilmiyorum söyleyenlerin yalancısıyım :D

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Viyana Metrosu 30 yaşında

Mesaj gönderen Esat » 14 Şub Prş, 2008 22:03

Bu kadar emekten sonra bu sayfa bir iki haberi de hak ediyor. Aslında haber bizim için bir kıyas, 1900 lerin başında nerede ise aynı kilometre ve sayıda tramvay hattına sahiptik Viyana ile fakat biz 1950 lerde metrolara başlamamız gereken yerde tramvayları da sökmeyi tercih ettik, Viyana kentinde ise 1960 lı yıllarda başlayan ve metropolitan transportation ideası ile metro hatları projelerinin ilk semeresi olan U1 hattı 28 Şubat 1978 de açıldı. Bu yıl 30. yılını dolduran Viyana metro sistemi tek başına 66 km ve yılda 450 milyon yolcu taşıyor, tabii bu tramvay ve otobüs sistemleri hariç rakam, iki şehir iki sistem varın siz verin kararı nerede kalmışız, şu an bizimde 66 km sistemimiz var ama bunun yarısı bile metro değil geçen 30 yılda yerimizde saydığımızı bir kez daha görüyorum ve üzülüyorum. 130 yıllık işletmecilik ile övünenler bu rakamları görünce oturup ağlasalar yeridir, 66 km metro, 180 km tramvay, 250 km devam eden inşaat ve yıllık 772 milyon yolcu biz de bu günleri göreceğiz buna şüphe yok umarım aynı standardizasyon ve ölçütleri de getirebiliriz.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 21 May Çrş, 2008 07:54

Viyana metro sisteminde gelişmeler devam ediyor, bu hafta sonu U2 hattı uzamasının Avrupa Şampiyonasınında yapılacağı yeni stada kadar açılmış olduğunu gördüm, şampiyona öncesine yetiştirmek için ciddi emek sarfedilen sistem tam anlamı ile işler şekilde çalışıyor, (taş atıyorum kafanızı kollayın) yani yürüyen merdivenleri asansörleri çalışıyor, belli saatlerde çalışıp sonra bakım için kapatılmıyor, elektrikler kesilip durmuyor, işletmeye entegre edilmiş ve araçlar takip ediliyor, yani -yor ekini kullanarak bir sürü şey yazabiliriz, geçtiğimiz yıl İstanbul' da bir toplantı yapılmış ve Viyana belediyesi ile Wiener Linien yönetim kademesi de katılmıştı, orada biraz coğrafi yapıyı kast ederek olsa da acı bir şekilde bu kişiler şuna benzer bir şey söylemişlerdi "İstanbul' un Viyana gibi bir sisteme sahip olmasını beklemeyin, ulaşımınızı daha çok deniz taşımacılığı üzerine de yoğunlaştırmalısınız" ha tabi bu siz daha iyisini yapamazsınız demek değil :) yani daha temizi daha moderni daha teknolojiği yapılabilir, ama daha sistematiği, daha entegresi ne bileyim işte herkesin herşeyi anladığı, uçakta Viyana ya ilk kez gelmiş yolcular bile kendi arasında bu konuyu konuşurlar "metroları ne kadar düzgündü, hiç kaybolmadık her yerde haritalar bağlantılar vardı diye" :) tabi ben bunları duyunca üzülüyorum sanki işimi yapmıyormuşum gibi bir duyguya kapılıyorum neyse ya üzülmektende sıkıldım artık. Bu geyiğin sonuna doğru U2 hattının uzatma çalışmaları devam ediyor, çok nadir kullanılan bir karayolu köprüsünü metro köprüsü olarak revize etmişler ve metro sistemini Viyana' nın en dış mahalleleri ve sanayii bölgeleri olan 22 ve 23. Viyana' ya götürüyorlar, bu bölgenin özelliği şu aradaki binlerde dönüm alan bizdeki Kiptaş' ın biraz muadili olan ama farklı bir mantalite ile işletilen Wiener Wohnen e sosyal konut inşaatı için tahsis edilmiş, yani daha evler yapılmadan metro gidiyor, gidiyor ki bu bölgenin bir cazibesi olsun insanlar buraya taşınmayı tercih etsin şehir içinden biraz uzaklaşsın diye, geleceğe dönük bir şehircilik anlayışı.

En sonunda CAT - City Airport Train' e bindim :) Havalimanından çıktığınız anda nerede ise tüm tabelalar sizi bu sistem yönlendiriyor kullanımı arttırmak için olsa gerek schnellbahn ve otobüslerin sadece piktogramları varken CAT koca reklam alanları ile gösteriliyor, burada da otomatlardan biletinizi alarak araca biniyorsunuz, araçlar Siemens Taurus elektrikli lokomotifler tarafından çekiliyor, çok uzun vagonlara sahip değil, 2 katlı ve çok lüks vagonları var yolculuk ise tek kelime ile sessiz, yolun sadece bir kurp bölgesinde tekerlek temas sesi duyulurken sadece bir makas bölgesinde de aşağı yukarı 30 düştük bunun dışında tahmininen ortalama 80-90 km lik bir hızla gidiyor ve hem yolun düzgünlüğü hemde aracın izolasyonu sayesinde hiç rahatsızlık hissetmeden 16 dakika da şehir merkezine varıyorsunuz, merkezdeki durak 2 metro ve 1 tramvay istasyonuna tam entegrasyon ile bağlı (gıcığım dimi?) Araç içinde kondüktör bir arkadaş kalkar kalkmaz fahrschein kontrolle bitte, diyor ve biletinizi damgalıyor ya da biletiniz yoksa hemen orada satıyor, tek yön yolculuk 9 euro, biraz pahalı görünsede otobüslerde 6 euro ya götürüyor 3 euroya değer, taksiyi ise mecbur değilseniz tavsiye etmiyorum zaten.

Resim

Resim

Resim

Resim

Resim

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 21 May Çrş, 2008 09:09

İşte bu trenler burada günlük, her yarım saatte, işliyorlar. Basel-Offenburg ve aynı yol üzerinde Müllheim-Emmendingen teşvik hatlarındalar. Oturma yerleri burada biraz daha kumaşımsı ve ya mavi ya yeşil, trenler ise hep kırmızı. Özel lokomotifler alındı bir kaç yıl evvel, Alman ICE treninin motor sesine benzeyen bir elektrik motoruna sahip, çok güçlü. Bu yeni güçle daha çok araduraklarda durabiliyor trenler (da önce akselerasyon problemi vardı).

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 21 May Çrş, 2008 09:20

Bunlarda Siemens bir ara teknik özelliklerini çıkartmıştım tekrar arayıp bulursam yayınlarım, çok güçlü makineler aslında heybeti ile daha çok dizel lokoyu andırsada elektrikli motoru var, önde olmadığım için ses olayını bilemeyeceğim ama vagonların taşıyıcı sistemleri ve ray a temas eden kısımları çok iyi suspansiyon edilmiş görünüyor, benzer vagonlar Pariste de vardı fakat daha fazla sesi içeri veriyordu sanırım bunda hattın yapısının da etkisi var, bu tren normal schnell bahn hattında bazende paralel bir üçüncü rayda gidiyor sanırım yolu tam inceleyemedim ama balastlı bir üst yapıda ilerliyor ve hızlanması çok iyi çok kısa sürede yüksek hızına erişiyor, tabi burada bir noktayı belirtmekte fayda var bunlar hızlı tren değil :) ama diğer trenlerden hızlı gidiyor orası kesin.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 21 May Çrş, 2008 09:45

Evet öyle. Ama o trenler geldikten sonra (ki belirtelim, Doğu Almanya'da bu trenler 80'lerde bile çalışıyorlardı, asıl bu model bir Doğu Alman modeli, çok eskiye dayanan bir şey, Berlin etrafındaki Rejyonal Trenleri hepsi çiftkatlıydı), trenyolunu yenilediler, tüm taşlar değiştirildi, raylar revize edildi. Üçlü traksyondan beşlisine kadar hepsi çalışıyor. Freiburg garından kuzeye çıkışta muazzam sallanıyorlar, garın 14 rayı var, bunlar başta ve sonda birleşince ... makaslar ona göre :-), ama uçak gibiler. Bir süre klima problemleri vardı, bazen kenef kokuluydular. Ama bu problemleri çözebildiler galiba. Şu an üç model var galiba, eski bir tip, ortanca ve de yepyeni bir tip. Birinde merdivenler kapıdan yolcu kısmına doğru (içeri), birinde merdivenler ters yönden çıkıyor, yani girişten uca doğru, üstte dönülüyor.

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 08 Eki Çrş, 2008 15:35

Daha önce belirttiğim üzere kentte 32 tramvay hattı çalışıyor ve bir tramvay aracı kentin bir ucundan başladığı yolculuğuna tekerleğinin değmediği ray bırakmadan şehrin diğer ucunda bitirebilir, yollarda baktığınız zaman hiçbir zaman tramvay geçtiğini görmediğiniz raylar dahi var ama sökülmüyor, hattaki olası bir problemde deplase etmek, özel gezi trenlerini dolaştırabilmek ve işletmede değişken esnekliği yakalayabilmek için öylece duruyorlar, hey İstanbul!! Beni duyuyormusun? işte senin bu nankörlüğünü sevmedim. :)

Evet Viyana da bu bahsettiğim esneklikten faydanlanmak adına şehrin merkezi olan 1. Viyana' ya hizmet veren 3 adet nerede ise tam turistik (normal yolcusu azdır herhalde) hat uzatılıyor, bu uzatmada ikisi tam bir ring hattı olan 1 ve 2 tramvay hatları ile bu bölgeyi dikey kesen D tramvayının güzergahı değiştiriliyor, amaç alt merkezlerden ana merkeze ulaşımı arttırmak ve bu 3 hattın daha fazla metro hattı ile kesişmesini sağlamak. Tabi insanda bunu yapacak döşenmiş ray, ileri görüş kapasitesi, cesaret ve tramvay aracı olunca ne yapacağını şaşırıyor canım.

Bu planlama ile hem son iki ring hattıda ring olmaktan çıkarken 1 tramvayı 10. Viyana' ya, 2 tramvayı Ottakring' e D tramvayı da Praterstern' e uzamış oluyor ayrıca 1 65 ile aynı yolu kullanmaya başlarken 2 de J ile aynı yolu kullanmaya başlıyor böylece 65 ve J güzergahında da sefer sıklığı düşmüş oluyor

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5555
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 08 Eki Çrş, 2008 21:54

Bak ne şirin (ve sistematik) numaraları var, e mi?

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 09 Eki Prş, 2008 21:14

alabay yazdı:Bak ne şirin (ve sistematik) numaraları var, e mi?

B. Alabay
Bana 1-2-D-J-65 in şirinliği ve sistematiğini ilgili başlıkta açıklarsan sevinirim, bana kalırsa sistematik adına pek bir şey yok.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18061
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 09 Eki Prş, 2008 22:25

Kaz çevirmekte ve konuları sallamakta iyi üstatsın yani :) neyse bu konunun yeri burası değil sileceğim mesajları bilgin olsun, şu bizim anlayamadığımız 1-2-6-67-N-J-D-O sistematiğini numaralandırma başlığında bekliyorum bir zahmet.

Viyana da son dönemde en büyük değişiklik aslında Schnellbahn şebekesinde yaşanıyor, ilk olarak üçüncü jenerasyon araçlar seferlere başladı, görünüm olarak daha çok bir hızlı tren aerodinaminiğine ve iç konforuna sahip araçlar diğer araçların yanında Aston Martin gibi kalıyorlar :) Bugün bindiğim schnellbahnlarda farkettiğim bir diğer detay ikinci jenerasyon araçların içindeki haritalar oldu ve istasyonlarda gelen araç sıklığı bu trenlerin ne kadar yoğun kullanıldığına da (sefer olarak yoksa yolcu eh işte) şahit olmamı sağladı bir ara kesinlikle fotoğraflamalıyım :D

Bir diğer önemli değişiklik şehirdeki bahnhoflarda yaşanıyor, bundan sanırım 3 yıl önce Nordbahnhof kapatılmıştı, geçtiğimiz haftalarda açılmış olduğunu gördüm modern tasarımı ile oldukça şık bir hale gelmişti ama ismi Praterstern bilmemne olarak değişmiş, ikincisi ise şehrin ana garı diyebileceğimiz Westbahnhof tamamen kapatıldı desek yeridir, binanın arka tarafında ufak denilebilecek bir noktadan giriş bırakılmış sadece, konu ile ilgili dökümanlarda pek genişleme gözüme çarpmadı zaten genişleyecek yeride yok tamamen evler arasında ama burasının da görünümü tamamen yenilenerek ismi değişiyor ve Südbahnhof ta da uzun zamandır süren çalışmalar bu garında kısa zamanda kapatılacağı izlenimini uyandırıyor, daha önce gördüğüm bir iki broşürde burası için tamamen yeni bir gar tasarımı ve konsepti planlandığı bu bölgenin Hauptbahnhof olarak adlandırılacağı yönünde bilgiler almıştım, hep diyorum ya elin parası olunca saçıyor :) tabi bu işlerin pek çoğu AB destekli, aldığım bir bilgiye göre AB uyumu gereğince her kentin bir hauptbahnhof, ana gar bulundurması gerekiyor yani diğer büyük garlar aynı büyüklükte işlev yerine getirmeyecekler biraz daha merkezileşme ama bu merkezden daha düzgün bir dağılım söz konusu olacak.

Cevapla

“Toplu Ulaşım Sistemleri İncelemeler” sayfasına dön