at-TS.09 » Viyana Toplu Taşımacılık Sistemi
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18078
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
Viyana' da 100 yıllık tramvay hatları değiştirilerek 1.Bölgenin meşhur 1 ve 2 numaralı hatları uzun hatlar haline geldiği için bayağı bir yaygara kopmuştu, bu yaygara sonrasında planlı olduğu söylenen ama benim pek inanmadığım sanırım tırsıldığı için konulan bir hat işletmeye açıldı. Yaz aylarında 3 ay süre ile hizmet verecek olan VRL yani Vienna Ring Linie. Bu hatta sarı renk ile boyanmış ve dekore edilmiş eski bir tramvay aracı eski 1 hattının çalıştığı iç daire de tur atıyor, biletler tam emin değilim ama sanırım 6€. Aracın içinde LCD ekran ile kentin tanıtımı yapılıyor ayrıca her koltukta çeşitli dillerde anlatım yapan küçük makineler var kulaklıklarınızı takarak şehrin tarihini bölgesini turlamış oluyorsunuz, tarihi ve turistik özellikle turistik bir kent için güzel iş darısı İstanbul' un başına, yapılabilirmi sizce?
Sizin için bir gün içine de binerim. Bu resimleri çektiğim gün müze başlığında bahsettiğim şu özel günlerde dolaşan tramvayda seferde idi ama yakalayamadım maalesef, görevli 2 sefer geçtiğini söyledi daha sonra ise bilgi aldığını ve o gün için seferinin bittiğini söyledi üzüldüm onu da hatta iken çekmek isterdim nerden baksanız 100 yıllık araç çatır çatır tertemiz yollarda, sağlık olsun bir daha ki sefer.
Sizin için bir gün içine de binerim. Bu resimleri çektiğim gün müze başlığında bahsettiğim şu özel günlerde dolaşan tramvayda seferde idi ama yakalayamadım maalesef, görevli 2 sefer geçtiğini söyledi daha sonra ise bilgi aldığını ve o gün için seferinin bittiğini söyledi üzüldüm onu da hatta iken çekmek isterdim nerden baksanız 100 yıllık araç çatır çatır tertemiz yollarda, sağlık olsun bir daha ki sefer.
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18078
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
Viyana sistemi ile ilgili sitede yayınladığımdan daha geniş kapsamlı bir inceleme yazısı hazırlıyorum, hem sitede yazılanlar hemde yeni incelemelerim bu şehirde büyük bir yanlıştan nasıl dönüldüğünü izah ediyor. Pek çok büyük Avrupa kenti gibi 50-60 arasında burada da otomobil teknolojisine tramvay kurban edilmek istenmiş ama bu yanlıştan dönülerek sadece metroya paralel hatlar kaldırılmış ve aksine sistem geliştirilmiş halende yeni hatlar planlanıyor ve uzatılıyor. Şimdi gelde yakalaalabay yazdı:Aaaah Esat, ah! Olur mu? Ağ olmadan, bu olur mu? 1950/60 yıllarının şebekesi olsaydı en az (!) bir tane böyle hattımız olurdu
B. Alabay
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18078
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
Son günlerde Viyana kent içi taşımacılığın önemli konularından birisi Südtirolerplatz ile Südbahnhof arasında Cable-Liner sistemin kurulup kurulmaması ile ilgili tartışmalardı.
Daha önce bahsettiğim üzere Südbahnhof yıkılacak ve yerine daha büyük ve kompleks bir Gar kurulacak bu çalışma ile birlikte merkez gar olacak ve buraya ulaşım imkanlarının da arttırılması gerekiyor. Gara bağlanacak olan metro hattı U2 ve inşaatına başlanması da 2011 den erken olmayacak gibi. Dolayısı ile belediye bu Gar a en yakın metro istasyonu olan U1 Südtirolerplatz ı bağlayabilmek için bir kablolu monoray hattı projesi yapıldı. Projeye özellikle yeşiller partisi aşırı tepki gösteriyor çeşitli sebepler ile.
İlk belediye toplantısında proje reddilmişti ama bugün çıkan haberlerde meclisten kabul edildiği zaten son sözü söyleyecek olan belediye başkanı/eyalet başbakanı Herr Haupl' un kesinlikle yapılacak şeklinde ki ifadesi gazetelerde çıktı, yani şehre 30 milyon euroya mal olacak bir vizyon projesi geliyor, 500 m. için monoray yürüyün ciğerleriniz açılsın.
http://1100.vienna.at/news/om:vienna:be ... 2-04020173
http://1100.vienna.at/news/om:vienna:be ... 2-03005884
Daha önce bahsettiğim üzere Südbahnhof yıkılacak ve yerine daha büyük ve kompleks bir Gar kurulacak bu çalışma ile birlikte merkez gar olacak ve buraya ulaşım imkanlarının da arttırılması gerekiyor. Gara bağlanacak olan metro hattı U2 ve inşaatına başlanması da 2011 den erken olmayacak gibi. Dolayısı ile belediye bu Gar a en yakın metro istasyonu olan U1 Südtirolerplatz ı bağlayabilmek için bir kablolu monoray hattı projesi yapıldı. Projeye özellikle yeşiller partisi aşırı tepki gösteriyor çeşitli sebepler ile.
İlk belediye toplantısında proje reddilmişti ama bugün çıkan haberlerde meclisten kabul edildiği zaten son sözü söyleyecek olan belediye başkanı/eyalet başbakanı Herr Haupl' un kesinlikle yapılacak şeklinde ki ifadesi gazetelerde çıktı, yani şehre 30 milyon euroya mal olacak bir vizyon projesi geliyor, 500 m. için monoray yürüyün ciğerleriniz açılsın.
http://1100.vienna.at/news/om:vienna:be ... 2-04020173
http://1100.vienna.at/news/om:vienna:be ... 2-03005884
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18078
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
Viyana' da yaz dönemi ile birlikte tramvay hatlarında çalışmalar arttı. Kentte tramvay hatlarının büyük bölümü beton zeminli dolayısı ile uzun yıllar yıpranma meydana gelmiyor, fakat bazı bölgelerde beton blokların aralarındaki açılmaların bu yolların hemzemin olması nedeni ile karayolu araçlarında sorunlara yol açması ve diğer bölgelerde de özellikle makas ve kurplarda beton dolgu kısımların yenilenmesi çalışmaları yürütülüyor.
Tabii benim alıştığımın aksine biraz yavaş çalışıyorlar bizde bu işler daha hızlı yürüyor, ama burada enteresan bir takım şeylerde yapıyorlar mesela beton ile ray arasına kauçuk materyal yerleştiriyorlar, yani direkt rayın içine betonu dökerek temas ettirmiyorlar, bu sanırım hem sökmek icap ettiği zaman raydan kolay ayrılmasını hemde beton ile ray arasına sızabilecek suyun önüne geçebilmek için.
Tabii benim alıştığımın aksine biraz yavaş çalışıyorlar bizde bu işler daha hızlı yürüyor, ama burada enteresan bir takım şeylerde yapıyorlar mesela beton ile ray arasına kauçuk materyal yerleştiriyorlar, yani direkt rayın içine betonu dökerek temas ettirmiyorlar, bu sanırım hem sökmek icap ettiği zaman raydan kolay ayrılmasını hemde beton ile ray arasına sızabilecek suyun önüne geçebilmek için.
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18078
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
Hayır değil, o gürültü kesmek için olan kauçuk İstanbul' da da kullanıldı o farklı bir şey benim bahsettiğim betonun içinde gömülü kalıyor ve daha çok binaların yenileme esnasında bodrum kat duvarlarına kaplanan kauçuk ile aynı yani 3-4 mm. bir şey, senin bahsettiğin betonun üst kısmında rayların arasını kapatıyor.
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18078
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
Daha önce bu resimleri yükledim mi bilmiyorum bakmadım da ama yüklüyorum. Üstteki resim bilet validatörü, günlük biletler süreli biletler bu makinede tarih ve saat vuruluyor.
Bu da inecek var butonu, eski teknoloji olduğu için biraz büyük, aslında büyük olmasının sebebi üzerindeki uyarı yazıları birazda.
U6 metro hattı istasyonlarndan bir görüntü, bu hat eski Stadtbahn yani bizim tabirimiz ile LRT den çevirilen hat, tüm istasyonlar eski Stadtbahn mimarisinde
Bu da bilgilendirme, istasyonun ilk girişinde yer alıyor, hangi yönde gelen araç var her yön için 2 aracın süresini gösteriyor basit bir şey ama istasyona girdiğiniz gibi bilgilendirme almanın basit yöntemi işte, bizde Aksaray istasyonunda geriye sayaç var, geriye sayacı biraz tehlikeli buluyorum.
Bu da sistemin meşhur demir köprüleri,
Bu üstteki resim, neden hatlar birbirine bağlı olmalı, sadece metro olarak ağ değil tüm sistem nasıl bir ağ olmalının resmidir, o köprünün hem bu tarafında hem karşı tarafında tramvay istasyonu var, geriye doğru 5dk mesafede banliyö hattı var, sağda otobüs durağını görüyorsunuz zaten, yine aynı şekilde köprünün arka tarafı ve sağda istasyonun altında yine bir otobüs durağı var, ağ işte.
Örnek bir tramvay durağı tabelası, duraktan geçen hatların numaraları, alttaki resimde ise hatların tam isimleri.
Bu da inecek var butonu, eski teknoloji olduğu için biraz büyük, aslında büyük olmasının sebebi üzerindeki uyarı yazıları birazda.
U6 metro hattı istasyonlarndan bir görüntü, bu hat eski Stadtbahn yani bizim tabirimiz ile LRT den çevirilen hat, tüm istasyonlar eski Stadtbahn mimarisinde
Bu da bilgilendirme, istasyonun ilk girişinde yer alıyor, hangi yönde gelen araç var her yön için 2 aracın süresini gösteriyor basit bir şey ama istasyona girdiğiniz gibi bilgilendirme almanın basit yöntemi işte, bizde Aksaray istasyonunda geriye sayaç var, geriye sayacı biraz tehlikeli buluyorum.
Bu da sistemin meşhur demir köprüleri,
Bu üstteki resim, neden hatlar birbirine bağlı olmalı, sadece metro olarak ağ değil tüm sistem nasıl bir ağ olmalının resmidir, o köprünün hem bu tarafında hem karşı tarafında tramvay istasyonu var, geriye doğru 5dk mesafede banliyö hattı var, sağda otobüs durağını görüyorsunuz zaten, yine aynı şekilde köprünün arka tarafı ve sağda istasyonun altında yine bir otobüs durağı var, ağ işte.
Örnek bir tramvay durağı tabelası, duraktan geçen hatların numaraları, alttaki resimde ise hatların tam isimleri.
- alabay
- Evliya Çelebi
- Mesajlar: 5558
- Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12
Benim bahsettiğim SEMT sokak tarzı orada da varmış, ne güzel.
Senin Stadtbahn ile LRT eşlemene itiraz etmem gerekecek, ama konu hakikaten karışık. Yüz sene evvelki Stadtbahn, yani şehir treni, S-Bahn diye kısaltıldı ve Yeşil içinde Beyaz S simgesini aldı. Bu Almanya'da, sanırım ama Avusturya da buna dahil. S-Bahn dendi mi, işte bu (banliyö) tren oluyor.
Ama! Son yirmi senede buna, tramvay şebekelerinde Hızlı Tramvay sistemine geçme de dahil oldu. Kötü olan, buna da Stadtbahn denmesi. Bu Stadtbahn'da S simgesi genelde yoktur, TRAM simgesi var. Ama bunda da bir kaç fark var, Karlsruhe meselâ S simgeli, LRT dediğimiz, ama aslında yine değişik olan tram-tren sistemini kullanıyor, özellikleri, şehirde, merkezde tramvay, dışarı çıktı mı ful aksesuar tren, yani dual voltajlı, o yüzden 1, 2, 3 tramvay hatları, S1, S11, S41 falan ... da tramvay hatları, ama Stadtbahn. Straßenbahn'a ilâve. BUna şu farklar da dahil oluyor: Köln, Essen (ve tüm Ruhrpott), Franfurt gibi orta boy kentlerdeki "U-Bahn", içinde Stadtbahn yazan bir U simgesine sahip, onlar da tramvay/LRT metro dönüşü, ama hakiki S-Bahn metro dünüşü değil. O yüzden orada tek tük U hatları olabilir, U17, U48 (elli metro hattı var demek değil bu) ... ama oraları zaten (yine etrafı ile, Köln ve Düsseldorf çünkü dahil değıller) 11 ile 15 milyonluk bir tek metropol alanı (ama çokça şehir), boyutu İstanbul'dan daha da büyük (10.000 km², İstanbul yaklaşık 2.000 km², yanılmıyorsam).
Anlatama(ya)bildim mi?
Freiburg'un da tramvayı bir "Stadtbahn". Ama, ilâveten Breisach (brayzah) ve Elzach (eltsah) kentlerine S-Bahn işliyor (Breisgau S-Bahn, BSB). En komiği, Breisach'tan Endingen'e, ve oradan da Freiburg'a işleyen araçlar yine aynı, levhalara da S simgesi kondu, ama S-şebekesine dahil değıl, o yüzden basit "Zug". Alman kafası işte Şimdi tramvay mı Stadtbahn, o trenler mi?! Biri TRAM, Biri S. ve Emmendingen/Offenburg/Müllheim/Basel istikametleri deee RB ile RE, Reginalbahn ve Regionalexpreß. Maşaallah.
O yüzden, bence, Esat, o senin dediğin, S-Bahn'dan dönmüş U-Bahn.
Quod erat demonstrantum
B. Alabay
Senin Stadtbahn ile LRT eşlemene itiraz etmem gerekecek, ama konu hakikaten karışık. Yüz sene evvelki Stadtbahn, yani şehir treni, S-Bahn diye kısaltıldı ve Yeşil içinde Beyaz S simgesini aldı. Bu Almanya'da, sanırım ama Avusturya da buna dahil. S-Bahn dendi mi, işte bu (banliyö) tren oluyor.
Ama! Son yirmi senede buna, tramvay şebekelerinde Hızlı Tramvay sistemine geçme de dahil oldu. Kötü olan, buna da Stadtbahn denmesi. Bu Stadtbahn'da S simgesi genelde yoktur, TRAM simgesi var. Ama bunda da bir kaç fark var, Karlsruhe meselâ S simgeli, LRT dediğimiz, ama aslında yine değişik olan tram-tren sistemini kullanıyor, özellikleri, şehirde, merkezde tramvay, dışarı çıktı mı ful aksesuar tren, yani dual voltajlı, o yüzden 1, 2, 3 tramvay hatları, S1, S11, S41 falan ... da tramvay hatları, ama Stadtbahn. Straßenbahn'a ilâve. BUna şu farklar da dahil oluyor: Köln, Essen (ve tüm Ruhrpott), Franfurt gibi orta boy kentlerdeki "U-Bahn", içinde Stadtbahn yazan bir U simgesine sahip, onlar da tramvay/LRT metro dönüşü, ama hakiki S-Bahn metro dünüşü değil. O yüzden orada tek tük U hatları olabilir, U17, U48 (elli metro hattı var demek değil bu) ... ama oraları zaten (yine etrafı ile, Köln ve Düsseldorf çünkü dahil değıller) 11 ile 15 milyonluk bir tek metropol alanı (ama çokça şehir), boyutu İstanbul'dan daha da büyük (10.000 km², İstanbul yaklaşık 2.000 km², yanılmıyorsam).
Anlatama(ya)bildim mi?
Freiburg'un da tramvayı bir "Stadtbahn". Ama, ilâveten Breisach (brayzah) ve Elzach (eltsah) kentlerine S-Bahn işliyor (Breisgau S-Bahn, BSB). En komiği, Breisach'tan Endingen'e, ve oradan da Freiburg'a işleyen araçlar yine aynı, levhalara da S simgesi kondu, ama S-şebekesine dahil değıl, o yüzden basit "Zug". Alman kafası işte Şimdi tramvay mı Stadtbahn, o trenler mi?! Biri TRAM, Biri S. ve Emmendingen/Offenburg/Müllheim/Basel istikametleri deee RB ile RE, Reginalbahn ve Regionalexpreß. Maşaallah.
O yüzden, bence, Esat, o senin dediğin, S-Bahn'dan dönmüş U-Bahn.
Quod erat demonstrantum
B. Alabay
- Esat
- Pir-i Seyyâh
- Mesajlar: 18078
- Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37
Sana daha önce de yazmıştım diye hatırlıyorum hepsi S-Bahn dan dönme, şebekenin önemli bir kısmı banliyö dediğmiz S-Bahn olarak adlandırılırken, 2 hat metro olarak revize ediliyor ve metroya çevriliyor, aslında LRT nin şu anda buradaki karşılığı WLB yani Lokalbahn trenleri, yani kısmen hem haklı hem haksızsın, burada S-Bahn demek Schnellbahn demek Stadtbahn değil, bu şekilde değiştirilmiş, 100 sene önce evet dediğin gibi ama değişim ile birlikte S olunca nedense Schnell denilmeye başlanmış.
Diğer taraftan adres sistemi çok iyi, tüm Viyana' da aynı isme sahip cadde ya da sokak sayısı sanırım 10 kadar geçen gazetelerde bunun tartışması vardı değiştirilsin diye, burada normalde bir adreste ya da sokak tabelasında örnek. 10., Laxenburger Str. yazıyorsa 10. bölgedeki Laxenburger caddesindesin demektir, ve genellikle bir cadde ya da sokak sadece ve sadece başka bir ilçe sınırına girdiği zaman isim değiştirir, aksi takdir tüm ilçeyi aynı isim ile kat eder, zaten doğru olan da budur, buranın yerlisini hangi sokak kaç numarada oturduğunu söylediğinde senin evine hangi yoldan daha kısa geleceğini bilir, iyi bir sistem, küçük bir şehir gibi gelebilir ama zamanında güzel bir şekilde önlem alınmış ve sistem oturtulmuş.
Diğer taraftan adres sistemi çok iyi, tüm Viyana' da aynı isme sahip cadde ya da sokak sayısı sanırım 10 kadar geçen gazetelerde bunun tartışması vardı değiştirilsin diye, burada normalde bir adreste ya da sokak tabelasında örnek. 10., Laxenburger Str. yazıyorsa 10. bölgedeki Laxenburger caddesindesin demektir, ve genellikle bir cadde ya da sokak sadece ve sadece başka bir ilçe sınırına girdiği zaman isim değiştirir, aksi takdir tüm ilçeyi aynı isim ile kat eder, zaten doğru olan da budur, buranın yerlisini hangi sokak kaç numarada oturduğunu söylediğinde senin evine hangi yoldan daha kısa geleceğini bilir, iyi bir sistem, küçük bir şehir gibi gelebilir ama zamanında güzel bir şekilde önlem alınmış ve sistem oturtulmuş.
- alabay
- Evliya Çelebi
- Mesajlar: 5558
- Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12
Yeni okuduğuma göre bu "S-Bahn" tabiri aslında 2005/2006'dan sonra nihayet girmiş işin içine. 1960'larda bile tek tük makalelerde yazılmışsa da, halk arasında kullanılmayan bir tabirmiş. Bir de baktım, bizim Alman S simgesine pek benzemiyor, Çek S simgesine benziyor (orada da var).
Evet, sizde bu S schnell sıfatıyla ilgiliye benziyor, Stadt ismiyle değil.
B. Alabay
Evet, sizde bu S schnell sıfatıyla ilgiliye benziyor, Stadt ismiyle değil.
B. Alabay