at-TS.09 » Viyana Toplu Taşımacılık Sistemi

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5558
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 10 Eki Cum, 2008 15:52

Hemen silme de, unutmayayım.

Schnellbahn dediğinde, tam hangisini diyorsun? Tren mi (Zug), banliyö mü (S-Bahn veya Stadtbahn) yoksa tramvay mı (Tram veya Stadtbahn)? Zaten şu "Stadtbahn" teriminin iki apayrı sisteme kullanılması büyük bir hata. S simgeli S-Bahn eskiden Stadt-Bahn'dan geliyordu, yani şehri dolaşan tren, banliyö treni. Benzeri şekilde Schnellbahn kelimesi de zor. (Burada) hem bazı tramvay sistemlerine, hem şehir trenlerine, hem uzak trenlere kullanılıyor. Viyana'yı artık pek hatırlamıyorum, ama sonırım, bir dünya ve Avrupa şehri olarak, rezil olmayacak, önder bir sisteme sahiptir. Prag diyorum ya hep, bazıleri gülüyor, git, gör, dilini yut. Bratislava bu konuda biraz çöktü, ama bunun sebepleri hem komünizmin ve Çekoslovakya'nın çökmesi, kapıarası kaldı. Başlanmıştı, bitirilmedi. Almanya'da da en külüstür şehirde bile bir sistem var. Halbuki ben mesel&a Freiburg'u muazzam eleştiririm, Hamburg'u bile beğenemiyorum, Berlin ile eşdeğer sadece Münih ve belki Köln (ve, işin komik tarafı, biraz da, küçük Karlsruhe). Viyana'yı Almanya olarak kaybettik ya :-)

B.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18078
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 10 Eki Cum, 2008 17:55

Schnellbahn ile Türkiyede ki banliyö sisteminin karşılığı olan trenleri kastediyorum, burada zaten Stadtbahn kalmamış tüm Stadtbahn şebekesi zamanında metroya revize edilmiş yani buradaki metro sistemi stadtbahn temeli üzerine kurulu, stadtbahnların yerini belki Lokalbahn ile doldurmak istemişler ama tramvayların arasında resmen ezilmiş sık ve düzgün çalışıyor ama sadece bir bölgeye.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18078
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 14 Eki Sal, 2008 09:59

Stadtbahn demişken işte pek çok istasyonda hala kullanılan eski Stadtbahn şebekesine ait bir istasyon binası, bu binadan yer altındaki istasyona erişiliyor, sistem metroya revize edilirken bu yapılar tamamen korunmuş Karlsplatz istasyonuna ait binanın asıl girişi Karlsplatz Museum a devredilmiş ve ikinci resimde gördüğünüz üzere arka taraftan metroya bir giriş merdiveni inşaa edilmiş, tabi koca metronun girişi sadece bu değil bu binanın çevresinde 3 ya da 4 giriş ile bir kaç yüz metre yukarıda yolun altındaki büyük yer altı koridorundan da girişler mevcut, ama hani diyoruz ya Marmaray yapılırken binalarımız korunsun bizim korunsun dediklerimizin haline bakın bir de şuna bakın biz mevcut kullanımda bile koruyamıyoruz ki kaldı bu hale getireceğiz.

Resim

Resim

Bunlarda yine Karlsplatz dan bir kaç kare, tramvay durağına yanaşmış bir otobüs :) ama dikkatli bakılırsa tramvay yolu üzerinde olmasına rağmen orası bir otobüs durağı zaten tabelasında yazıyor, resmin sol tarafındaki tramvay durağı tabelası ise bir tarihi eser.

Resim

Altta benim şu meşhur ULF lerim (kent tasarımı araç, kente özgü kenti anlatan öyle her yerde binbir çeşit tramvay aracı değil) altında da aynı durakta 65 tramvayı ve WLB ye ait bir lokalbahn treni, lokalbahnlar güzergahlarının çoğunda tramvaylar ile aynı yolu kullanıyorlar ama bunun için wienerlinien e mi yoksa devlete mi bir ödeme yapıyorlar hatta yapıyorlarmı onu da bilmiyorum

Resim
Resim

Burada altteki resim geçen gün bahsettiğim ring hatlarının yolu, bu yolda saat yönünün tersinde çalışan 2 tramvayı yolun karşısındaki rayda ise saat yönünde çalışan 1 tramvayı geçiyor, Viyana tramvay sisteminde kent içindeki yolların tamamı betona fiks sistem, bakım ve onarımlarda bu beton plakalar kaldırılarak işlem yapılıyor, bu sayede bizde olduğu gibi her yıl balast yenile taş yenile aman çöktü derdi yok. Burada ise bildiğimiz asfalt kaplama ama yol ile bitişik olmasına rağmen bu yolu hiçbir zaman karayolu araçları kullanmaz, bu bölge dışında pre-metro olarakta adlandırılan yer altı tramvay sisteminde bildiğimiz balastlı alt yapı mevcut, kentin banliyölerine doğru ise çimenler ile kaplı demiryolu görünümlü yollarda gidiyor tramvaylar

Resim

Ee hep artısını anlattık birazda eleştirelim, bu gördüğünüz bir ray :) Knollgasse durağında yani benim evime bir kaç yüz metre mesafede 6 ve 65 tramvaylarının kullandığı bir durakta yer alıyor, durak hafif bir eğimde yer aldığı için tramvaylar burada yağışlı havalarda otomatik diğer zamanlarda makinistin joystikten kumandası ile kumlama yaparak kalkış yapıyorlar. Resim açıkça görüldüğü halde kumlama nedeni ile (oldukça kalın bir kum kullanıyorlar İstanbul daki daha ince idi) raydaki deformasyon had safhada, tekerleğin raya temas noktasında meydana gelen bu bozulma aslında aracın tekerlek yüzeyine de zarar veren bir oluşum burada ray materyaline uygun ray kaynağı yapılarak bu durum giderilebilir ama benim Viyana ya dair en büyük eleştirim çok fazla bakım onarım göremiyorum yani gerek yoktur ki yapmıyorlar diyeceksiniz ama bu rayları ben bugün görmedim bu çok uzun süredir bu halde, demek ki artık wienerlinien i de rahatsız etmenin zamanı geldi :D :D

Resim

Resim

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5558
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 14 Eki Sal, 2008 14:15

"Burada" dediğinde herhâlde orasını diyorsun. Almanya'da banliyö tren şebekeleri hâlen var ve metrolaştırılmıyor. Aradaki fark (galiba), metronun daha sık durması ve durakların birbirlerine daha yakın olması. Komik, Prag'ta da banliyö sistemi yeni başladı, orada S-Bahn'a "Esko" diyorlar ve işareti de "S". Bu çok ilginç ve Alman kültürüyle alâkalı olmalı, çünki dražka, drahy, nadraži gibi tren ve demiryolu anlamındaki sözlerde S harfi yok.

O rayı söyledikten sonra herhâlde hemen tamir ederler. Etmezlerse de bir sebebi vardır. Söylemezsen de (burada) suçlu sanık olursun :-)

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18078
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 17 Eki Cum, 2008 18:58

http://www.vienna.at/news/wien/artikel/ ... 7-03271069

Evet Viyana' da ring hatları ile ilgili düzenleme yine büyük yankılar kopardı, daha önce de belirttiğim gibi utanmasalar kendilerini tamamen dışarıya kapatacak kadar yeniliklere kapalı bir toplum, ilk zamanlar yeni tramvayları dahi kabullenememişlerdi, şimdide bu iki dairesel hat ve Ring ile Kai arasında turlayan turistik konumda kalmış iki tramvay hattının güzergahının değişerek normal hatlara dönüşmesini protesto ediyorlar, baş roldede siyasi muhalefetin elemanları var, halk partisi işte her yerde aynı :D neyse siyaset yasak, en azından benim dışımda yasak ben yaparım başkası yapamaz burada.

Ring hatları düzenlemesi ile ilgili çalışmalarda ilerliyor, bugün bu yeni güzergahları kesen otobüslerde aktarmalar mesela 65 dediği yerlerde sadece 1 dediğini duyduk (Allah buradaki seslendirmeciye zeval vermesin adam ölürse ne olcak bu kentin hali) umsteigen zu linie eins :) demek oluyor ki 65 hattı iptal ediliyor yerini 1 alıyor ve 65 ten daha uzun bir güzergahta işliyor, yine anladığım kadarı ile J tramvayı da iptal oluyor, bir süre sonra da D tramvayı 3, 71 tramvayı ise 4 numara olarak çalışmaya başlayacak böylece Başar ın da belirttiği harfli tramvay hatlarının son bulma işlemi gerçekleşecek yukarıda verdiğim linkte Viyana tramvay numara sistemi ile ilgili bir haber var, ben tam anlayamadım belki Başar bize kısaca türkçeleştirir. Alttaki de tepkiler ile ilgili bir haber

http://www.vienna.at/news/wien/artikel/ ... 7-03064113

Wienerlinien in düzenleme ile ilgili görüşü, hatların daireden çıkarak bu hale getirilmesi ile bu güzergahlarda tamamen alçak tabanlı yeni tramvay araçları kullanılacak, hem araçların kapasitesi, hem frekans sıklığı nedeni ile yıllık 700.000 daha fazla yolcu taşınacak şirket mantığı ile bakıldığında bence de karlı bir uygulama diğer taraftan ben 1 numarayım o zaman 1 numara benim kapımdan geçmeli idi öylede oldu :) kahrolsun 65 tramvayı :P

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18078
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 26 Eki Pzr, 2008 13:11

Evet hatlar yeni düzenlemesi ile çalışmaya başladı, dün gece itibari ile güzergahtaki tüm duraklarda geçen araç numaraları düzeltilmiş araçların içine yeni anonslar yüklenmiş sadece büyük istasyonlardaki büyük haritalar değiştirilmemiş bunun dışında yeni tarifeler ve tüm bilgilendirmeler zaten haftalardır asılı idi.

Bundan böyle tek aktarma ile 1. Viyana ve Prater bölgesine gidebiliyoruz, bu sabah test oldukça uzun sürüyor aslında ama geçtiği bölgeler açısından oldukça iyiydi, bu arada duraklarda yaptığım incelemede 65 hattı ile birlikte J ve N hatlarınında iptal edildiği izlenimini edindim çünkü hiçbir durakta tabelaları kalmamış, bu konu ile ilgili yazılardan da pek bir şey anlamadım, işin güzel tarafı tramvay acayip dolu ve bunların önemli bir kısmı hattın yeni güzergahını görmek için binenler oluşturuyor, bu çok ilginç adam yarın sürpriz ile karşılaşmamak için bugünden gelip biniyor ve nereden geçiyor nereye gidiyoru test ediyor bir manyak benim sanırdım çok varmış.

Ellerin fotoğraf makineleri ile ana duraklarda yeni tabelası ile araçları fotoğraflayanlardan tutunda, bu güne özel 1 ve 2 numaralı hatlarda çalışacak olan tarihi tramvayları bekleyenlere kadar :) kendimi yırtıyorum ya tramvay kültürü tramvay kültürü alın size tramvay kültürü.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5558
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 26 Eki Pzr, 2008 23:45

He, benden kıs abir tercüme beklenmişti, unuttum.
Kısacası ... 1 ve 2 numaralı hatlar dairesel hatlardan geçiş hatlarına çevrildi. Eski bir ring hattın yeniden devreye girmesi sözkonusu ... ve doğru hatırlıyorsam, ilk etapta bu yazı değişikti, sanki redige edilmiş gibi, sanal gazetelerde olur bu. Bir turistik tramvay hattı söz konusu, yanlış hatırlamıyorsam ... acaba bu O harfli (of gibi) hat mı? Tek harfli hat olarak "o" O kalacak diye bir şey duymuştum. Yeşiller şu anki durumu biraz kritize ediyorlar(dı?), Viyana trafiğini çözmek için, otobüslerle turistleri şehirkenarında yakalayıp, şehre giren tramvaylara sevk etmek gerek, deniyor. Genel olarak "sirkülasyon" hatları sonlandırılmış. En azından 15 dakikalık bir frekans ile bir "güvence yedeği" gerekiyormuş.

Viki'ye göre 2009 yılında D hattı da entegre olacak ve 3 diye adlandırılacak. 71 ise 4 olacak. Evet, oradaki listeye göre O kalıyor.
http://de.wikipedia.org/wiki/Stra%C3%9F ... der_Linien

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18078
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 27 Eki Pzt, 2008 12:55

Evet seninde daha önce belirttiğin gibi harfli hatlar sonlanıyor ilk etapta J ve N kaldırıldı 2009 da D değişiyor ve 71 de değişiyor geriye sadece O kalıyor ama O hattı oldukça uzun bir hattır ve yine 10.Viyana dan Praterstern e gider çokta yoğun bir hat çünkü iki ucu Südbahnhof a bağlıyor.

Bahsettiğin turistik hat Mayıs-Eylül gibi çalışacak sanırım ve sadece turistik olacak, yeşillerin tepkisi ise daha çok otobüsün ve omnibus ün şehre girmesine sebep olacağı gibi bir şeydi yani sanırım senin dediğin gibi otobüslerin 1. Viyana ya girmesini istemiyorlar ki haklılar bence de :) yani bizimde bir zamanlar 1. semtimiz olan Tarihi Yarımada ya otobüs girmesin diyerek önerdimiz yapıyı istiyorlar vay be bazı şeyleri görmek için Avusturyalı olmaya gerek yok demek ki :) ama bazı şeyleri anlayabilmek için birilerinin kafayı biraz fazla çalıştırması gerekiyor. üzücü

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5558
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 27 Eki Pzt, 2008 17:01

Yaa, sen dua et ki, ben sana baştan o hat numaralama sisteminin bir anahtarı olduğunu çıtlattım, sen de benimle az daha gırgıra girecektin ...
Politikacılar insanları otobüsten tramvaylara yerleştirmek istiyorlar. Bunu Tarihî Yarımada'da yapmak isteyen, oraya şöyle bir beş on hat çekmeli, ve hepsi Topkapı istikametli de olmamalı, yani hem doğu-batı, hem kuez-güney, hem diyagonal.

B. Alabay

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18078
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 28 Eki Sal, 2008 13:42

Eh 1 tramvayının son gününde yaşanan bir olayı da aktaralım, son gece seferinde sanırım bu amaçla düzenlenmiş bir sefer çünkü videoda göreceğiniz gibi ellerinde biralar ile bir sürü sarhoş var için, tramvay sürücüsü yolculara hitaben son sefer olduğunu artık 1 tramvayının buralardan geçmeyeceğini falan söyledikten sonra sözlerini "Sieg Heil" diyerek bitiriyor, bizim için anlamsız bir söz :) ama Yahudiler ve o günleri yaşamış bazı yaşlılar için anlamlı ve tabi bu sözler makinistin işten kovulması ile sonuçlanıyor benim aldığım bilgi bu, yani bir insan köpek bile olsa işi başında havlamamalı :D özel hayatında yerse yap ama işine siyaseti karıştırırsan seninde işini böyle karıştırırlar bundan sonra ancak faşist partilerde iş bulur herhalde.

http://www.oe24.at/zeitung/oesterreich/ ... 384902.ece

Video
En son Esat tarafından 22 Oca Prş, 2009 23:36 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5558
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 28 Eki Sal, 2008 17:08

Evet, biz de duyduk. Ama adam faşıst tipi miydi, değil miydi, belli değil. Biraz aptal işte. Şaka anlamaz mısınız diye de sormuş. Nitekim o tabir sadece Yahudileri değil, "ortalama" Avusturyalıyı da (ve aslında tüm Avrupayı) hoplatır, çünki Hitler zamanının sloganıydı. Sieg zafer demek, yaşasın! demek. Yani "yaşasın zafer!" anlamında değil tam, ama işte ...

B. Alabay

Atafırat
Mesajlar: 1
Kayıt: 29 Eki Çrş, 2008 19:25

Mesaj gönderen Atafırat » 29 Eki Çrş, 2008 22:37

Merhabalar

Formunuza bakınırken Viyana konusunda ki yazışmalarınızı okudum. Bildiğim bir konuyu eklemek istedim.
Viyana hat numaralandırma sistemi 1907 yılında devreye girmiş olup halen kullanılmaktadır. Bir sistemin 101 seneden beri ufak değişikliklerle kullanılıyor olması oldukça ilginç bir olay tabii. Çok sağlam bir temel üzerine kurulduğu buradan anlaşılıyor.
Viyana eski şehrinin etrafında (eski surların yerinde) halka şeklinde Ring ve Kai caddeleri vardır. Bu caddenin biraz daha uzağında, bu sefer yarım ay şeklinde çeşitli adlar alan Gürtel caddesi bulunur. Ring caddesindeki tramvayı temel alınırsa, buna paralel giden bütün tramvay hatları birden yirmiye kadar hat numarası alırlar (5, 6, 18 gibi). Ring caddesinden Gürtele dik olarak diğer semtlere giden hatlarsa, yirmi birden seksene kadar numaralandırılırlar (36 37,41.42, 43 ...gibi). Eğer bir hat Ringe çıkıp oradan devam eder ve sonra başka yöne doğru Ring'den çıkarsa bu sefer de harflerle işaretlenirler (J,D,O gibi). Ama son yıllarda harfler özellikle turistler tarafından anlaşılamadığı için bu sistemden vaz geçiliyor gibi görünüyor. 1 No'lu hat şimdi J tramvayının yerine geçti. Sisteme göre doğrusu J olarak kalmasıydı. D hattın da 4 yapacaklarmış.

Eskiden Viyana'da dar gelirliler ve öğrenciler tramvay'a ve metroya binerler, zenginler arabalarınla dolanırlardı. Zaten 1960-70 arasında tramvaylar, yolları otomobillere açmak için kaldırılmaya başlanmıştı. Sonra, yetmişli yılların ortasında bir fikir değişimi yaşandı. T Yalnız Metroya paralel hatlar kaldırılırken, diğerleri çalışmaya devam etti ve hatta yeni hatlar açıldı. Akıllıca davramış oldukları son yıllarda daha da iyi belli oldu. Şimdi Avrupa'nın bir sürü şehrinde, biz de olduğu gibi tramvay'ın rönesansı yaşanıyor. Tramvaylarını kaldırmış olanlar pişman oluyorlar. Bu arada, Viyana'lı zenginler de operaya artık tramvay veya metroyla gidiyorlar!
Zaten nasıl gitmesinler ki. Şehrin içindeki hız limiti 30 km/h olursa başka çare de kalmıyor.

Selamlar

Ali Melih Atafırat

Cevapla

“Toplu Ulaşım Sistemleri İncelemeler” sayfasına dön