at-TS.09 » Viyana Toplu Taşımacılık Sistemi

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5583
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 21 Kas Pzr, 2010 15:37

İşte ben bu sistemi şu yönden iyi buluyorum … turnike, murnike, kart göstermeler, falan filan yok. Büyükşehirlerde (bilhassa) akış muazzam hızlanıyor. Freiburg'ta meselâ sadece denetlenmeyen kent/köy arası hatlarda otobüse binerken bilet gösterme zorunluğu var, şehir trafiğinde yok. Berlin'de bu ilginç salatalar doğurmuştu, eskiden batıda önden binip herşeyi belgelemek gerekiyordu, doğuda ise öyle değildi. Birleştikten sonra bir ööle, bi bööle oldu. Şimdi nasıl, tam bilmiyorum, sanırım, orada da artık istediğin yerden inip biniyorsun, ama biletsiz bir kontrola yakalan, bitti. Ki, berlin bu konuda hafif hıyar, kontrolörler çünkü polis gibi görünüyor, yani üniformalı. Freiburg'ta ise çook pis bir sistem var, bazen bile bile, hafif varoş görünen kişiler biniyor. Tramvay kalkıyor, ceplerinden bir özel bilet çıkarıyorlar, güm diye damga basıyorlar, kontrolör pasolarını gösteriyorlar, sonra herkes didik didik denetleniyor. Bu iş bitmeden de vatman kapıları gelecek durakta bile açmıyor. Yine bile bile kazık atıyorlar, ama hakları var tabiîki. Biletin varsa, problem yok, ama yoksa, böyle pılık pırtık birisinden kontrol beklemezsin, ama kamuflaj işte :-) Ve çok katılar. Bunu İstanbul'da bir becerseler … akış çok değişir. Yakaladın mı, canı cüzdanı fena yakacaksın. Bilmiyorum ki, herkes camiye falan koşuyor, Allah'tan korkuları yok mu yahu? Burada Allah'tan korkan azdır, ama kontrolörler hayatı karartıyor.

He, biraz çenem düştü şimdi, şunu anlatayım, bir kaç sene evvel beni Münih'te metroda »yakaladılar«. Bir arkadaştan gece saat ikide eve gitmek istedim. Münihli değilim, kentin kültürünü, biletlerini falan bilmiyorum. Bana böyle katlanır bir şey verdi, iki gidişlik damgalaması açık dedi. Ben de büktüm, ilk damga alanını otomata soktum. Megerse, bükmenin de bir trazı varmış, şu kadar ve şu kadar boşluk kalacak, üç damga alanı ilerisi damgalanacak, vs işte. Ben tabiîki çok rahat, kontrol ediyorlar, len sen biletsizsin diye karşıma dikiliyorlar. Bileti tramvayda basmıştım, metroya aktarmışım, n'oluyor diye sordum? Şimdi dillerimiz de ayrı, ben Almanca, onlar Bayuvarca konuşuyor, bana sordular »siz buralı değilsiniz galiba«, »yok, değilim«. »Ver bakam hüviyetini«, »al bakam«. (Biri ötekisine) »Bu herif hakikaten buralı değil, başka eyaletten bile«. Peki dediler, sana şimdi ceza makbuzu yazıyoruz, bu makbuzla işletme merkezine git, orada durumunu anlat, cezayı bırakabilirler, bir yazmak zorundayız, çünkü pratik olarak şu an biletsiz gözüküyorsun. Peeeeki, ben ertesi gün o makbuzla merkeze gittim, orada da sırf böyle işlemler için küçük kabinler var, kilisede günah çikartmak istercesine giriyorsun kabine, karşında pencere açılıyor, buyur bakam diyorlar. ben de gittim, elimdeki bütün biletleri ve yol müsaadelerimi gösterdim, başta müsaade var, sonunda (tren bileti dolaysıyla) müsaade var, belli ki, sırf o bir ara gün/gece için bilet yoktu, elimde de o bilet vardı, damgayı yanlış basmışım (ama onu da nereden bileyim yahu?). Heç problem falan yoh, cezayı kaldırıyoruz. Oldu da bittim maşaallah ;-) Münih Bavyera'nın başkenti, geri kalan Almanya'ya nazaran çok sıkı ve polislik bir eyalet ve halk, garip kültürleri var, Avusturya'da konuşulan o »lehçe« orada da konuşulur (daha iyisi, tam tersi, Aussiler bayuvarca konuşur), zavallı bir Baden-Württembergli Berlinli (hem de Türk ismi olan, hoho) beraat etti :lol: Kültür bu. Kontrol de bu. Toplu taşım servisi işte bu!

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18150
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 11 Ara Cmt, 2010 00:40

Az önce bir haber okudum içinde geçen bir cümlede bugün Viyanalıların toplutaşımadaki sabrının test edildiğini yazıyordu :) sorun Waehringer caddesi üzerinde iki tramvay aracının çarpışması (biri diğerine arkadan bindirmiş) ve katenerde meydana gelen bir sorun nedeni ile bu caddeyi kullanan 5 hattın tramvaylarının çalışamaması imiş, oldukça uzun süren sorun giderilene kadar bayağı bir sorun yaşanmış anladığım kadarı ile. Tabi aynı zamanda U6 metro hattında da bir aracın Westbahnhof istasyonunda acil frenlerinin arıza yapması nedeni ile 20 dk. kadar seferler aksamış. Bir de demin İzmir ile ilgili girdiğim bir haber vardı, araç bozulmuş ve yolcular 1 saat beklemek zorunda kalmıştı, geçtiğimiz hafta U4 hattı metrosunda 4 saat süre ile tünelde kalan bir araç oldu, bayağı da tartışılan bir durum ortaya çıkmıştı, neden oldu, neden çözüm üretilmedi falan gibi çünkü 4 saat çok büyük bir süre ve hiçbir şekilde araçtan inemiyorsunuz, randevusu olanlar falan bayağı bir tepkili idiler, zarar nasıl tazmin edildi bilmiyorum ama kesin dava açanlar olur :)

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5583
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 11 Ara Cmt, 2010 11:40

Tünelde acil tahliye yapamadılar mı? Neden? Öyle bir durumda hep ve her zaman boşaltma yaparlar (Berlin'de). Yani yapamamaları içın çok garip bir durum olmalı.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18150
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 16 Ara Prş, 2010 20:14

Bugün U4 hattında yine seferler düzgün yapılamıyordu, biraz önce sebebini okudum, adamın biri rayların üstüne yatmış, yaklaşık 2 saat süre ile hattın önemli bir kesiminde seferler yapılamamış, gecikmede yarıdan geriye dönen araçların manevraları nedeni ileydi herhalde tam bilmiyorum, aynı zamanda eylemcinin bulunduğu Landstrasse istasyonu da tamamen kapatılmış olay süresince, yaklaşılması halinde kendisini bıçakla keseceği tehdidini savuran kişi Polis Özel Hareketçıların elektrikli silah ile vurması sonucu kendisi ya da bir başkası yaralanmadan yakalanmış, olan seferlere oldu :) aracın bir taneside iki istasyon arasında hat içerisinde kalmış, fakat bu sefer 15 dk. içerisinde bu yolcular bilgilendirildikten sonra araçtan tahliye edilmişler. Bu çok garip aslında araçlar akülerindeki enerji ile en yakın istasyona kadar gidebilirler, gerçi önündeki istasyonda araç var ise gidemeyebilir, neyse öyle işte yazacak bir şey bulamadım bunu yazdım :)

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5583
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 16 Ara Prş, 2010 20:52

Eh, ne diyorsun ya, Almanya'da -28º falan oluyor, artık hafif tatil zamanı belirmek üzere, dün üniversite dersinde büyük salon neredeyse boştu :lol:

Her yer kar, tuzlar da tükenmiş. Bakalım haftasonu provaya şu dağlardan nasıl geçebileceğim. Ve bakalım bir hafta sonra Gießen ve Köln nasıl olacak, offf ...

He, kuzeylerde, Çekya'da falan soğuktan raylar kırılıyormuş, duydum. Berlin'de -18º ve banliyö trenleri biraz zorlanıyormuş. Çok hoş resimler var, bir ara, önü buzlu trenler falan ...

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18150
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 18 Ara Cmt, 2010 23:21

Tuz tükenme olayı Avusturya' da Salzburg ta da yaşanmış sanırım, komik tabii, Salzburg adı üstünde işte burada tuzun anavatanı :) Gebe oldukları bir ülke var bunların, utançlarından onlardan vergi bile alamıyorlar o ülkeden sipariş etmişler.

Bende bugün yine resim çektim bir iki kare, Südtirolerplatz aktarma kompleksinde uzun süredir yapılan çalışmalar vardı, bu çalışmalar henüz tamamlanmadı ama malum yeni Trafikten sorumlu başkan yardımcısının hatırına yalandan bir açılış yaptılar, daha etraftan kablolar sarkıyor, tavan kaplamaları eksik falan, işte Yeşiller ne anlar bu işlerden ancak masa başında proje sallarlar onlarında yarısı boş beleş hayali şeylerdir, ot çekmek ile ancak bu kadar oluyor herhalde. Her neyse, açmışlar bende gideyim bakayım dedim, tamam pasaj güzel, aydınlık, hoş, her yer her yere acayip güzel bağlanmış ama yarım işte, yarım yamalak, tabelalar öylesine, millet yolunu arıyor, garip bana göre de kötü.

Resim
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5583
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 19 Ara Pzr, 2010 12:21

Gebe oldukları? Anlamadım şimdi.

Evet, havalar manyakça devam ediyor, dün -5º, bugün +5º :shock: Burada tuzlamalar için yeni tuz ocak ayından evvel temin edilemeyecek. Tuzlama yoh, damardan aliim :-)

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18150
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 19 Ara Pzr, 2010 12:25

-5 iyiymiş geçen hafta -17 e kadar düştü geceleri, gerçi gece orada da olmuştur herhalde o kadar, dışarıda uzun süre kalmayınca güzel aslında, hiçte öldürücü gelmedi bana :) demiryollarında bir sorun oldumu bilmiyorum, sadece seferlerde tabii ki aksamalar oldu, havalimanında sanırım ara sıra sorun oldu, ama otobanlarda kapanmalar yaşandı, bu sene çalışmalar acayip yetersizdi, şehir içinde bile sokakların karla kaplı kaldığı günler oldu, eee işte taşeron çalıştırmanın kötü tarafı istediğin kadar o firmaya ceza kes, adam işini yapmadıktan sonra, kaldı ki ben artık ceza sistemininde işlediğine emin değilim olsa böyle rahat olamazdı bu herifler.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18150
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 20 Oca Prş, 2011 16:26

Yine Viyana' dan bir kare bu sefer Schwedenplatz durağındayız, toplam 3 hat geçiyor buradan fakat işletme yönü nedeni ile 4 peron ve yol var, burası da tramvay sisteminde hoşuma giden noktalardan birisi, hemen bu durakların altında da 2 tane metro istasyonu var
Resim

Resim

Bir diğer beğendiğim yer, burada küçük bir tramvay garajı var, araç giriş çıkışı yoğun olduğu içinde böyle bir makas grubu inşa edilmiş yolun ortasına
Resim

Resim

Bu da yeni hizmete giren Hybrid otobüsten bir kare, MAN otobüsler İETT başlığında biraz değineceğim
Resim

btgn
Yıllık Paso
Mesajlar: 425
Kayıt: 08 Tem Prş, 2010 17:34

Mesaj gönderen btgn » 20 Oca Prş, 2011 16:54

Viyana'daki tramvay hatlarının tamamı çift hatmı yoksa tek hat olan bölümler de var mı?

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18150
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 20 Oca Prş, 2011 17:01

Tamamı çift hat, sadece bazı bölgelerde -benim de aslında İstanbul için olabilir dediğim- farklı sokakları kullanma prensibi var. Yani şöyle, çift hat geliyor, ileriye devam edeceği sokak iki hat için dar (aslında dar değil de illa ki otomobil park yeri bırakıyorlar) orada araçlar gidişi o sokaktan yapıyor, sonra ilk müsait olan sokakta ya yandaki geniş sokağa bağlanıyor, ya da diğer yandan geliş yapan raylar buraya birleşiyor. Yani böyle kısa bölümler var ama çok az, sadece armut bölgesi dediğimiz araçların geri dönüş yaptığı baş durak bölgelerini de sayabiliriz, ama oralarda da dediğim gibi yolcuyu indirir, araç gider bir iki sokak ileriden ya da meydanlıksa hemen oradan geri döner. Bizdeki gibi çift taraftan kapılı ve her iki yönden makinist kabinli değil sistem.

Bayağıdır aklımda aslında, bu tip bir iki gösterilebilecek örnek bölge var gidip fotoğraflayıp çiziktirerek anlatmak lazım, yani yapılan doğrudur demiyorum ama Viyana için doğru çözüm, dar sokaklara da tramvayı sokmak için bunu yapmışlar ve kimsede aman neden indiğim yerden binemiyorum da bir sokak öteye (50-100 m?) yürüyorum demiyor, alışkanlıklar ile alakalı bir durum olsa gerek.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18150
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 22 Oca Cmt, 2011 23:38

Mehmet İstanbul Tramvayları Önerilerinde kurcalayıp duruyor buradan da vereyim de, Viyana' daki tramvay hatlarını gösteren haritalar

Resim

Resim

btng, tek hat çift hat olayı ile ilgili bugün resim çektim, biraz daha yazacağım, birazdan....

Bu arada btng ismini öğrenirsek daha iyi olur aslında, hitap ederken nick kullanmak bizce biraz abes oluyor :) ben mailinden iki isim çıkartıyorum ama hangisi doğru bilemiyorum, eğer söylersen o şekilde yazalım ne dersin?

Cevapla

“Toplu Ulaşım Sistemleri İncelemeler” sayfasına dön