at-TS.09 » Viyana Toplu Taşımacılık Sistemi

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18149
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 23 Eyl Prş, 2010 10:16

Ben toplumun geneli anlamında söyledim ama tipe göre değerlendirmiyorum otobüs ya da tramvay sürücülerini eğer öyle değerlendirsem ve elimde yetki olsa yarısı işten atılır :) Fakat hareketleri ile güven vermiyorlar, ayrıca son dönemde burada otobüs şoförü alımının resmen boku çıktı, dolayısı ile otobüs şoförleri rezalet derecede kötü kullanır oldular, gün içerisinde küfür etmeden yolculuk yaptığım otobüs seferi sayılıdır :)

Entegrasyon konusunda sorun yok aslında, gizliden gizliye tabii ki yerlileri ya da EU Bürgerschaftlar kollanıyor ama açıktan yok, son dönemde burada doğup büyüyen göçmen kökenlilerde bu işlere fazlası ile yöneldiler, ama bir takım düzenlemelerde yapıldı. Mesela burada özellikle makinistler kılık kıyafette rezaletler, resmi kıyafet düzenlemesi var ama yazın evlere şenlik, ne gömlek renkleri tutar ne de şort giyenlerin şortları, :) yaka bağır açık, normalde yönetmelikte şapka takma zorunluluğu varmış, fakat kimse takmıyordu, yeni yönetmelikte başın açık olması zorunluluğu getirildi gerekçe olarakta bazı kişilerin dini gerekçeler ile başı kapalı çalışmak isteyebilecekleri bununda ayrımcılığa neden olacağı, bu sebepten artık baş açık çalışacaklar. Bir tane bayan vardı makinistlik yapıyor diye gazetelere çıkmıştı başörtülü bir genç kız, fakat ben hiç görmedim. Tabi bu sadece başörtülü bayanlar için değil Sikh ler içinde geçerli malum onlarında erkeklerinde saç açmak büyük günah. :)

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18149
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 23 Eyl Prş, 2010 11:13

Ha Viyana ile ilgili bir haber daha var, bu beni düşündürdü Viyanalıları daha çok düşündürüyor :) alışkanlıklarından vazgeçemeyen kapalı bir toplum olmalarının çok etkisi var bunda. Daha önce sesini yüklediğim ve burada Wiener Linien toplu taşıma araçlarında anonsları seslendiren kişi "Franz Kaida" emekli oluyor. Tam 42 yıldır kent içi toplu taşıma araçlarındaki tüm anonsları seslendiren kişi olması nedeni ile bu oldukça önemli, düşününki çocukluğundan beri bu sesi dinleyen pek çok insan onu oldukça özleyecektir. :)

Aslında teknik olarak Viyana idari sınırı içerisindeki tüm sokak ve cadde isimleri ile tüm olası hat numaralarını bu adama okutmuş olmaları lazım, dolayısı ile o emekli olsa da, hatta ölse bile bilgisayar ortamında ardı ardına eklenerek yeni açılan hatlarda bile sorun olmadan aynı ses ile devam edilebilir. Çünkü bu büyüklükte bir sistemin yeniden anonslarının yaptırılması ciddi bir süreç. Ben Franz Kaida yı işletmecide çalışan bir mühendis olarak biliyordum şimdi bundan emin olamadım açıkçası, bilmiyorum belki de emekli olduktan sonra da bir şekilde hizmet alınır kendisinden çünkü burada cidden çok tanınan ve beğenilen bir ses, haberde de dediği gibi "onun sesini eşinizden bile daha çok duyuyorsunuz" :)

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5582
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 23 Eyl Prş, 2010 12:09

Haha, o ses çok ünlü, evet, heep gözümün önünde faytoncular falan canlanıyor, duydukça. Şahsen şu Bayuvar Avusturya Almancası beni hep biraz itiyor, hele hele Viyanaca, korkunç bir lehçe, leşçe yani ... Öte yandan, ağzı kullanmaları hoş da. Berlin'de meselâ anonslar Berlince değil, Yüksekalmanca. Basel'i şimdi tam bilmiyorum, ama orada da galiba İsviçrece değil. Ama olsa da zaten kimse anlayamaz ki :shock:

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18149
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 23 Eyl Prş, 2010 12:19

Saçmalamışsın yine ortaya :) O adam dialekt konuşmuyor ki, benim gibi bir Kanak bile anladıktan sonra ohooo sen Ring Tramvayını dinlemen lazım, ki sana göndermiştim Wienerisch konuşma örneği, was bist du oidaa?

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5582
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 23 Eyl Prş, 2010 13:31

Dialekt olmasa bile, Akzent var be, Akzent, yani aksan! Sen bunun duymuyorsun tabiî, orada yaşıyorsun, ama hepiniz sarhoş ayı gibi konuşuyorsunuz yahu. Sana herhâlde Hannover veya Köln garip gelirler. Veya Kuzeyalmanya kentleri, hohooo ... bu ne lan diyeceksin :lol:

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18149
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 23 Eyl Prş, 2010 13:38

ik mökte köfte ile iş möşte köfte arasındaki fark nedir :) goanix. Bende tam yuvarladım ha, hakkaten ayı sesi gibi oldu.

Akzent tabi ki var canım ama akzentli de olsa Hochdeutsch, harf yutmuyor ya da yuvarlamıyor tabi bence, :)

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5582
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 23 Eyl Prş, 2010 13:52

Ik mökte falan yok ki, kuzeycesi, olsa olsa ik möchte olur. Ama o bahsi geçen iş möşte daha çok Tarzanca, yani bizimkilerin dili ;-) Senin orada i moag değil miydi? I moag a köftn ile ick will ne Bulette arasında (çok şükür) fark var yahu ... :lol:

Neyse ... dil ve lehçeler aslında gülünecek bir şey değil. Sizin orada Salzburg tarafında (Tirol?) bizim buradaki dile (ama benim değıl, ha!), yani Alemannisch, çok benzeyen bir lehçe var, İsviçre Almanca'sına benzer ...

Ben Nordostdeutsch'um işte, Berlinerisch konuşurum :-)

Orada i moag, burada ich henn gärn, bizimkinde ick will ... İşte İsviçre'den tut Hollanda'ya kadar hepsini anlayabilmemin sebebi ... kuzeyden güneye taşındım, 22 sene evvel ...

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18149
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 24 Eyl Cum, 2010 23:17

Ya bende ciddi ciddi Viyana muhabiri oldum ha, paso buranın haberlerini yazıyorum ama okuyan varmı onuda bilmiyorum :D neyse benim hoşuma gidiyor.

İlk haberim daha önce bahsettiğim yer altı tramvay şebekesi yani UStraB ta yapılan istasyon yenileme işlerinin ilk meyvesini vermesi, çalışmaların tamamlandığı ilk istasyon olan Laurenzgasse durağı yeni haline tamamen kavuştu, çalışmalar işletme sırasında devam etmişti zaten, yapılanda duvarlardaki pislik ve kir içindeki berbat bir yeşil renkte fayansların tamamen kırılması ve yerine bizim btb dediğimiz cam mozaiğinden desenli bir kaplama yapılması :) tabi bu kadar basit değil biraz kafa yaptım. Yönlendirme tabelalarının yenilenmesi ki bana göre ciddi bir piktogram revizyonuna ihtiyaçları var ama bu işi yapan kişi ile tanıştım pek niyetleri yok her zaman ki gibi "çalışıyorsa aman dokunma" diyorlar :) yapılan yenileme işleminde istasyon aydınlatmaları da yenilendi dolayısı ile duvar kaplamasınında etkisi ile aydınlık bir istasyon elde edildi, ayrıca erişilebilirlik için asansör ve yürüyen merdiven ilaveleri de bu işe dahil, tabi bir de tünel içinde yangın söndürme için su tesisatı ve peron ile mezaninin ayıran yangın korumalı kapılar takılması da proje dahilinde, son olarakta info panolar ve benzeri tüm kapaklı alanların duvar içerisinde monte edilerek modern bir görünüm kazandırılması vardı. Böyle uzun uzun yapınca çok büyük bir iş gibi oluyor ama bana göre pek öyle değil büyük olan parası 11 milyon euronun hesabını sormasın diye millet böyle şatafatlı anlatıyorlar ;)

İkinci haberde yaklaşan seçimlerde büyük kozlardan olan toplu taşıma ve trafik konusuna Yeşiller in de el atması oldu. Genellikle bu konuda çok konuşan burada Halk Partisidir bolca konuşurlar icraatı diğerleri yapar onlarda nedense hiç anlatmazlar, garip. Yeşillere gelince nedense benim aklıma hep "Gib das Hanf freii, hanf freii" geliyor :P :D hohoohoh Başar len ne diyon diyecek şimdi. :) Neyse makara bir yana yeşiller çok ilginç öneriler ortaya çıktı bu günlerde. Burada yapılmakta olan yeni otoban bağlantısı ve yapılması düşünülen karayolu işlerini eleştirerek bunları saçmalık olarak nitelendirdiler, vurgu noktalarıda ekolojik denge, kutupların erimesi ve artacak olan akaryakıt fiyatları ile ülkenin düşeceği durum. Bunun yerine kuzey Viyana' da 27 numara ile yeni bir tramvay hattı inşa edilmesi, 13A otobüsünün güzergahına 13 numaralı tramvay hattının inşa edilmesi, kent sınırı diyebileceğimiz iki yerleşim alanı arasında "Hafif Raylı" şeklinde ekspres bir tramvay hattı kurulması, ayrıca Viyana ve Bratislava arasında yine "Hafif Raylı" standartında bir tramvay ya da banliyö işletmeciliği yapılması önerileri var. Ayrıca anladığım kadarı ile bazı demiryolu hatlarınında geliştirilmesi park+ride ların arttırılması falan filan, tipik Yeşil işi işte, çevre cart curt. Tabi tüm bu söylemleri bir de rakam ile desteklemişler, diyorlar ki karayolu projeleriniz 3.1 milyar euro iken bizim tramvay projelerimiz 2.94 milyar euro diyorlar. Yani o parayı oraya değil buraya harcayın kaosun önüne geçin gibi.

Kullanıcı avatarı
alabay
Evliya Çelebi
Mesajlar: 5582
Kayıt: 21 Eyl Cum, 2007 12:12

Mesaj gönderen alabay » 24 Eyl Cum, 2010 23:27

Bratislava'ya çook eskiden de tramvay vardı ...

Okumaz olur muyuz.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18149
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 29 Eyl Çrş, 2010 23:03

alabay yazdı:Bratislava'ya çook eskiden de tramvay vardı ...
He Başar biliyom :) her Bratislava lafı geçen konuda söylüyon sen bunu :P

Bir iki haber daha gireyim, bu hafta bir kampanya yapmışlar, 350.000 nci yıllık kart sahibine 5 yıl süreli bir kart verilecek miş, şu anda 349.700 deymiş rakam bir hafta içinde o rakamı bulur diyorlar, şansımızı denesek mi ne :)

İkinci haber U2 hattı kuzey uzatması ile ilgili uzatmanın 2. etabı Cumartesi günü hizmete girecek, fırsat olursa bende orada olacağım, bir iki foto çekmeyi planlıyorum. Böylece Tuna' nın kuzeyinde kalan Viyana' ya ikinci metro hattı da geçmiş olacak. İnşaat ile ilgili bir iki bilgi :

Açılış: 2 Ekim 2010
İnşa Süresi: 4 Yıl
Uzunluk: 5,3 Kilometre
İstasyon Sayısı: 6 (Toplam istasyon sayısı 101 olacak)
Maliyet: 490 Milyon Euro
Yolculuk Süresi: ilk istasyon olan Karlsplatz tan bu etabın son istasyonu olan Aspernstraße - 24 dakika (mevcut 11 istasyon + 6 yeni istasyon)

Son haberde yarın oynanacak olan Rapid Wien-Beşiktaş karşılaşması ile ilgili, maçtan önce ve maç bitiminde stadın yanında bulunan U2 hattında seferler sıklaştırılacakmış, zaten o istasyonda ayrı bir peronda var, böyle zamanlarda direkt buradan araç kaldırabilmek için. Stadyum istasyonu olarak isimlendirilmiş ve nerede ise sadece burada yapılan organizasyonlara göre özel dizayn edilmiş bir istasyon.

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18149
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 02 Eki Cmt, 2010 15:10

Viyana 2 numaralı metro hattının kuzey uzatmasında bir etap daha geçildi. 2. etabında bugün hizmete alınması ile hattın uzunluğuda 12,5 km ye ulaştı. Bugün açılış nedeni ile oldukça sık bir frekansta çalışıyordu araçlar, ben konuşmalara yetişemedim ama bir iki kare görüntü aldım, bir kaç tane de eşantiyon edindim tabii ki :) benim için daha önemli olanda onlardı zaten :D

Gün boyu yeni açılan tüm istasyonlarda küçük etkinlikler vardı, son istasyonda ise akşam saatlerine kadar sürecek konserler var, her zamanki gibi burada çocuklar için bir takım eğlenceler vardı.

Açılış alanından kareler,
Resim
Resim
Resim
Resim

Yeni istasyonlardan kareler,
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim

bir kaç kare de yönlendirme ve bilgilendirmelerden, buraya yükleyeyim daha sonra ilgili başlığa da taşırım belki bunları,
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim

Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18149
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

Mesaj gönderen Esat » 03 Eki Pzr, 2010 00:38

Bir de düzeltme yapayım, daha önce bahsettiğimi hatırlıyorum çünkü. Viyana metro şebekesinde tüm hatların birbirine bağlantısı olduğunu söylemiştim, bu bilgiyi biraz düzeltmek gerekiyor. Evet ray bağlantısı anlamında 5 metro hattıda birbirine bağlı, yani teorik olarak herhangi bir hatta giren bir araç gabarisi kurtarmak şartı ile diğer tüm hatlara bir şekilde geçiş yapabilir, ama bu geçiş şu anki hali ile işletme esnekliğinden ziyade hatlara araç gönderebilmek ve ağır bakım için araçları Erdberg Ana Bakım Merkezine götürebilmek amacı ile kullanılıyor. Teorik olarak dememin sebebi ise 5 hattan U1,U2,U3 ve U4 hatlarında aynı tip araçlar ve aynı tip enerji sistemi kullanılıyor dolayısı ile bu hatlar arasında geçişte bir sorun yok, U6 hattının araçları ve enerji sistemi farklı olduğu için bu hattın araçları kendi başlarına gabarileri kurtarsa dahi diğer hatlarda sürülemiyorlar. Aşağıda Viyana metro sisteminin bugünkü hali ve 2019 da alması planlanan hali ile ilgili bir harita veriyorum. Harita üzerindeki kesik çizgili renkli kesimler devam eden ve başlayacak inşaatları, siyah oklu çizgiler ise hatlar arasındaki ray bağlantılarını göstermektedir.

Resim

Bu edindiğim bilgi ile hatların bazı yerlerinde yer alan hat ortasındaki 3 yollar ve bu yolların girip kaybolduğu tünellerin ne işe yaradığını kesin olarak öğrenmiş oldum, (daha önce kulaktan dolma ve tahmini idi bilgilerim) bu bağlamda U1 hattı Stephansplatz istasyonu çıkışındaki tünel ile U2 hattının Schottentor ve buradan da U4 hattının Roßauer Lände istasyonları yakınlarından bu hatlara bağlanıyor. U2 hattı 2008 de açılan Stadion bağlantısı ile bu istasyonun çıkışındaki tünelden direkt olarak U3 hattı Erdberg istasyonu yanındaki merkez atölyeye bağlanıyor, (bununla ilgili bir de video buldum bir ara linkini atarım) U4 hattı da Schwedenplatz istasyonu ile U3 istasyonunun Landstraße istasyonuna bağlanıyor, buradan da zaten U3 üzerinden merkez atölyeye gidilebiliyor. U4 ile U6 hatları Längenfeldgasse istasyonunun güney çıkışında ray bağlantısı ile bağlılar ama U4 3.ray U6 havai katener hattı ile işliyor, ayrıca peron yükseklikleri de farklı. 2008 öncesinde U2 hattı araçları nasıl Erdberg' e gidiyordu gibi bir düşünce olursa, bununla ilgili benim bildiğim U2 ile U4 Schottenring istasyonunda aynı istasyonu kullanıyorlardı (Aynen U4/U6 Längenfeldgasse de olduğu gibi, 4 yol 2 peron) buradan sonrada Schwedenplatz ve Landstraße istasyonları da hakeza ortak işletme idi, bunu 2003 ya da 2005 ye gördüğümü hatırlıyorum, yani Längenfeldgasse ile karıştırdığımı düşünmüyorum, kaldı ki burada 8 yıldır yaşayan bir arkadaşım ve bu istasyonlardaki halen devam eden inşaatlarda bunu doğruluyor. Dolayısı ile 2008 de Stadion açılmadan önce U2 de U4 gibi Schwedenplatz<->Landstraße bağlantısını kullanıyordu diye fikir yürütüyorum. Bu konuyu özellikle araştıracağım ama önce bir iki kitap daha edinmem gerekiyor :):) tabi bir de yazılanları tam ve doğru olarak anlamam. Bu mesajı okuyupta doğrusunu biliyorum diyen varsa kaynakları ile anlatırsa çok iyi olacak, yanlışımız varsa düzeltelim.

Cevapla

“Toplu Ulaşım Sistemleri İncelemeler” sayfasına dön