tr-D.07 » Demiryollarında Yerli Fren Dönemi Başlıyor.

Cevapla
Kullanıcı avatarı
Esat
Pir-i Seyyâh
Mesajlar: 18069
Kayıt: 17 Eyl Pzt, 2007 13:37

tr-D.07 » Demiryollarında Yerli Fren Dönemi Ba#

Mesaj gönderen Esat » 02 Mar Sal, 2010 18:36

http://www.lojiport.com/news_detail.php?id=19602

Çok güzel bir gelişme, son yıllarda vagon karoseri imalatında yaşanan olumlu gelişmeler vardı, yerli araç üretimi için çeşitli çalışmalarında yapılması ile birlikte araçların diğer önemli parçalarının da yurt içinde üretimi artık zaruri bir hal almıştı. Bu konuda güzel gelişmelerden biriside demiryolu araçlarının tekerleklerinde kullanılan fren pabuçlarının yeni teknoloji ile ülkemizde üretilmesinin başarılmış olması. Ar-Ge ve üretim sürecindeki mühendislik işleri başarı ile geçilmiş, yurt içindeki pazar ile birlikte yurt dışına da pazarlanabilirse işte o zaman gerçek bir başarıda yakalanmış olacak, hayırlı olsun. Haberin tamamı yukarıdaki linktedir.
Demiryollarında üretim sırrı çözülemediğinden 1988'den beri yurt dışından yıllık 30 milyon dolara ithal edilen trenler için kompozit fren sistemi, TÜBİTAK, TCDD, TÜLOMSAŞ ve özel sektör işbirliğiyle tamamen yerli üretimle hayata geçti.

Yalnızca tek bir tekerlekte denemelerle, beş yıl önce başlayan kompozit frenlerin üretim öyküsü, bugün geldiği nokta itibarıyla TCDD'nin yıllık 300 bin kompozit fren ihtiyacının yerli imkanlarla karşılanmasına olanak sağladı.

Dünyada yalnız bir kaç ülkenin yapabildiği ve seri üretime hazır hale getirilen yeni nesil kompozit frenler, ithallere oranla daha üstün özellikler taşıyor.

İki yıllık planlama, 3 yıllık da AR-GE çalışmaları sonunda Türkiye'nin ilk kez yerli imkanlarla bir kompozit fren sistemini geliştirmeyi başardığını açıklayan Baykara, bu teknolojiyle ilgili şu bilgileri verdi:

''Türkiye, bu teknolojiyi son çalışmaya kadar bir türlü çözüp imal edemedi. Çeşitli denemeler yapıldı, ancak bu konuda bir şekilde başarıya ulaşamadı.

Ancak son çalışmayla başarıya ulaşan yerli üretim kompozit fren sistemi, on farklı malzemenin biraraya getirilmesinden oluşuyor.

Yüzde 20'lerde performans artışı sağlaması, kullanım ömrünün altı aya kadar uzaması, hafifliği, sessiz çalışması ve maliyetinin düşük olması nedeniyle ithal ürünlere göre üstünlükler getiriyor.''

Baykara, prototip üretim ve mekanik testlerden istenilen sonuçların alınmasının ardından geçen yıl Ankara'da bir banliyö trenine yerli fren sistemleri takılarak saha testleri yapılmaya başlandığını ve bu testlerde istenen başarının fazlasıyla alındığını bildirdi.

Baykara, ''Tüm bu getirilerinin yanı sıra, dünyada çok büyük bir pazar payına sahip ve üretimi sadece birkaç ülke tarafından yapılabilen fren pabuçlarının yurt dışına ihraç edilmesiyle ekonomiye de önemli bir katkı sağlanabilecektir'' diye konuştu.

TCDD CER Dairesi AR-GE ve YHT Şube Müdürü Mustafa Eser de demiryollarında ''tren eşittir fren'' görüşünün ağır bastığını belirterek, trenin hangi mesafede duracağının hızından daha önemli bir yere sahip olduğunu anlattı.

Eser, TCDD'nin çok sayıda personelini yalnızca dökme demir fren pabuçlarının iki üç günde bir değiştirilmesi için ayırdığından yüksek iş gücü gerektirdiğini ve aynı zamanda da bu frenlerin maliyetlerinin çok yüksek olduğunu bildirdi.

TCDD'nin dünyada yaygın olarak kullanılan kompozit fren teknolojisine ise 1988 yılında e8000 ve e14000 tipi banliyö trenlerinde başladığını anlatan Eser, 10 yıldır da bu frenlerin yerli imkanlarla yapılabilirliğini araştırdıklarını dile getirdi.

Cevapla

“Haberler - Duyurular” sayfasına dön