tr-D.07 » Kütahya Kazasında Suçlu Raylar - Pe
Gönderilme zamanı: 27 Nis Pzr, 2008 15:22
Kütahya'da 27 Ocak sabahı meydana gelen tren kazasının ardından, TCDD Genel Müdürlüğü, kazanın nedenlerini saptamak amacıyla çalışma başlattı. Bu çerçevede, kaza kurulu oluşturulurken, diğer taraftan kazada kırılan raylar incelenmeye alındı. Söz konusu rayların 1987 yılında Güney Afrikalı ISCOR Limited Şirketince ithal edildiği, bir bölümü aşırı oksitlenme nedeniyle iade edilen bu rayların Kütahya hattında da kullanıldığı, kırılan bu rayların o dönemde ithal edilen raylardan olduğu anlaşıldı.
Kütahya'daki tren kazasında, bugüne kadar görülmedik şekilde rayların 38 parçaya ayrılması ve bu rayların 1987 yılında ithal edilen raylar arasında bulunması nedeniyle dikkatler, yıllar önce söz konusu rayların ithalatı sırasında TBMM'de yapılan tartışmalara çevrildi.
O dönem DYP Zonguldak Milletvekili Köksal Toptan ve 21 arkadaşı, 1989 yılında ''Güney Afrika'nın ISCOR Limited Şirketinden satın alınan rayların kusurlu olmasına rağmen kullanıldığı iddiası ve bu olayın sorumlularının tespit edilmesi'' amacıyla Meclis Araştırması açılması için önerge vermişti.
Meclis tutanaklarına göre, konuya ilişkin Meclis Araştırması açılması için verilen önerge, özetle şöyle:
''TCDD Genel Müdürlüğünün ihtiyacı olduğu gerekçesiyle satın alınmasına karar verilen 50 bin ton ray Güney Afrika'da ISCOR Limited Şirketine ihale edilmiştir.
Anılan firmadan satın alınan rayların ne gibi vasıflara sahip olması gerektiği, taraflar arasında imzalanan sözleşme ve şartnamelerde açık açık ifade edilmiştir.
Buna rağmen, anılan firmanın Türkiye'ye göndermeye başladığı ve Mersin Limanına yığılan rayların gözle görülebilir şekilde kusurlu olduğu görülmüş ve durum ilgililere intikal ettirilmiştir. Bunun üzerine, TCDD tarafından ve anılan kurum yetkililerinden oluşan bir heyet tarafından mahallinde yapılan 29 Ekim 1987 tarihli incelemede, rayların gözle görülür kusurlar taşıdığı ifade olunmuştur.
ODTÜ'den ayrı bir rapor alındığı, çok az sayıda örnek verilmesine rağmen 18 Aralık 1987 tarihli rapor içeriğinin de söz konusu rayların büyükçe bir bölümünün kusurlu olduğunu ortaya koyduğu belirtilen önergede, şöyle devam edildi:
''Dosyasındaki yazılardan 2527 ton olduğu tespit olunan ilk iki parti raydaki kusurlu rayların kullanılmasının giderilmesi mümkün olmayan büyük aksaklıklara ve kazalara neden olabileceği düşünülmeden bu raylar maalesef anılan işletme tarafından kullanılmıştır.
Şu andaki trenlerimizin bir bölümü bu kusurlu raylar üzerinde çalışmaktadır. Böylesine hayati önem taşıyan bir durumun mutlaka araştırılması ve bu ağır kusuru işleyenlerin tespit edilmesi gerekmektedir.''
Kaynak : Lojiport
Kütahya'daki tren kazasında, bugüne kadar görülmedik şekilde rayların 38 parçaya ayrılması ve bu rayların 1987 yılında ithal edilen raylar arasında bulunması nedeniyle dikkatler, yıllar önce söz konusu rayların ithalatı sırasında TBMM'de yapılan tartışmalara çevrildi.
O dönem DYP Zonguldak Milletvekili Köksal Toptan ve 21 arkadaşı, 1989 yılında ''Güney Afrika'nın ISCOR Limited Şirketinden satın alınan rayların kusurlu olmasına rağmen kullanıldığı iddiası ve bu olayın sorumlularının tespit edilmesi'' amacıyla Meclis Araştırması açılması için önerge vermişti.
Meclis tutanaklarına göre, konuya ilişkin Meclis Araştırması açılması için verilen önerge, özetle şöyle:
''TCDD Genel Müdürlüğünün ihtiyacı olduğu gerekçesiyle satın alınmasına karar verilen 50 bin ton ray Güney Afrika'da ISCOR Limited Şirketine ihale edilmiştir.
Anılan firmadan satın alınan rayların ne gibi vasıflara sahip olması gerektiği, taraflar arasında imzalanan sözleşme ve şartnamelerde açık açık ifade edilmiştir.
Buna rağmen, anılan firmanın Türkiye'ye göndermeye başladığı ve Mersin Limanına yığılan rayların gözle görülebilir şekilde kusurlu olduğu görülmüş ve durum ilgililere intikal ettirilmiştir. Bunun üzerine, TCDD tarafından ve anılan kurum yetkililerinden oluşan bir heyet tarafından mahallinde yapılan 29 Ekim 1987 tarihli incelemede, rayların gözle görülür kusurlar taşıdığı ifade olunmuştur.
ODTÜ'den ayrı bir rapor alındığı, çok az sayıda örnek verilmesine rağmen 18 Aralık 1987 tarihli rapor içeriğinin de söz konusu rayların büyükçe bir bölümünün kusurlu olduğunu ortaya koyduğu belirtilen önergede, şöyle devam edildi:
''Dosyasındaki yazılardan 2527 ton olduğu tespit olunan ilk iki parti raydaki kusurlu rayların kullanılmasının giderilmesi mümkün olmayan büyük aksaklıklara ve kazalara neden olabileceği düşünülmeden bu raylar maalesef anılan işletme tarafından kullanılmıştır.
Şu andaki trenlerimizin bir bölümü bu kusurlu raylar üzerinde çalışmaktadır. Böylesine hayati önem taşıyan bir durumun mutlaka araştırılması ve bu ağır kusuru işleyenlerin tespit edilmesi gerekmektedir.''
Kaynak : Lojiport