Re: ist-L.04:07 » Kuzey Marmara Otoyolu ve Yavuz Sultan Selim Köprüsü
Gönderilme zamanı: 17 Ağu Pzt, 2020 06:20
yani bu yolu kullanmayacak olanların parasını biz ödemeye devam edeceğiz?
Ulaşım Hakkında Her Şey ...
http://www.ulasimturkiye.com/
Şu an için öyle değil abi..
Devlet, daha önce köprü ve otoyol projelerinde garanti ödemelerini yıllık yapıyordu. 2018 yılının ağustos ayında döviz kurunda yaşanan şok artışın ardından garantide “ikili ödeme” sistemine geçildi.
İlk uygulama, İÇTAŞ–Astaldi konsorsiyumunun işlettiği Yavuz Sultan Selim Köprüsü ile Kuzey Çevre Otoyolu’nda başlatıldı. Şirkete, geçen yıl bu yöntemle ödeme yapıldı. 2020 yılının ilk yarısı için de temmuz ayında 1 milyar 750 milyon TL düzeyinde garanti ödemesi gerçekleştirildi. Yılın ikinci yarısı için de 2021 yılı Ocak ayında garanti ödemesi söz konusu olacak.
Haklısınız, yazı genel olarak Osman Gazi Köprüsü ile ilgili; ama benin mesajımda alıntıladığım kısmında, Yavuz Sultan Selim Köprüsü’ne yapılan ödemeden söz ediyor..Özgür Türkler yazdı: ↑09 Eyl Çrş, 2020 12:34Verdiğiniz link Osmangazi köprüsüne ait, Yavuz Sultan Selim değil...
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Karayolları Genel Müdürlüğünden:
Kuzey Marmara Otoyolu (3. Boğaz Köprüsü Dahil) Projesi Kurtköy-Akyazı (Bağlantı Yolları Dahil) Kesimi Yap-İşlet-Devret Modeli ile Yapılması, İşletilmesi ve Devri İşi’nde;
• Kesim Kabulü yapılan 5. Kesim kapsamında Sevindikli Kavşağı (Km: 168+225) - Kesim Sonu (Km: 193+500) arası (İzmit Bağlantı Yolu Dahil) ve
• Kısmi Kabulü yapılan 6. Kesim kapsamında Kesim Başlangıcı (Kesim 193+500) - TEM İzmit-1 Kavşağı (Km: 194+565) (TEM-İzmit Bağlantı Yolu Dahil) arası kesiminin, 6001 sayılı Karayolları Genel Müdürlüğünün Hizmetleri Hakkındaki Kanunun 15. maddesi gereğince trafiğe açılması Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından onaylanmıştır.
1. Otoyolun bu kesimi 19.09.2020 tarihinde saat: 23:59’dan itibaren trafiğe açılacaktır.
2. Belirli yerler (Köprülü Kavşaklar, Ücret Toplama İstasyonları vb.) ve şartlar dışında Otoyola giriş ve çıkış yasaktır. Karayolu sınır çizgisi boyunca tesis edilmiş olan telçitler veya duvarlar bu tür çıkışları engellemek amacıyla tesis edildiğinden bu engellerin açılması, yıkılması, kesilmesi ve başka şekilde tahrip edilmesi yasaktır.
3. Erişme Kontrollü Karayolu olarak trafiğe açılan bu kesime, yayaların, hayvanların, motorsuz araçların, lastik tekerlekli traktörlerin, iş makinelerinin ve bisikletlilerin girmesi yasaktır.
4. Bu kesimde mecburi asgari hız 40 km/saat olup, azami hız geometrik standartların müsaade ettiği limitlerdir. (Max. hız 120 km./saat)
5. Erişme Kontrollü Karayolu olarak trafiğe açılan bu kesimde ve kavşaklarda duraklamak, park etmek, geri dönüş yapmak ve geri gitmek yasaktır. Zorunlu hallerde en sağdaki emniyet şeridinde (bankette) durulabilir.
6. Otoyola cephesi bulunan müesseselerin kendi faaliyetlerini sürdürdükleri binalarına tanıtma levhaları koymak istemeleri halinde, Karayolları Genel Müdürlüğü'nden ve Görevli Şirketten izin almaları gerekmektedir.
7. Kuzey Marmara Otoyolu (3. Boğaz Köprüsü Dahil) Projesi Kurtköy-Akyazı (Bağlantı Yolları Dahil) Kesimi Yap-İşlet-Devret Modeli ile Yapılması, İşletilmesi ve Devri İşi’nde;
• Kesim Kabulü yapılan 5. Kesim kapsamında Sevindikli Kavşağı (Km: 168+225) - Kesim Sonu (Km: 193+500) arası (İzmit Bağlantı Yolu Dahil) ve
• Kısmi Kabulü yapılan 6. Kesim kapsamında Kesim Başlangıcı (Kesim 193+500) - TEM İzmit-1 Kavşağı (Km: 194+565) (TEM-İzmit Bağlantı Yolu Dahil) arası kesiminin yapımı, bakımı ve işletilmesi sözleşmesi gereği üstlenici Görevli Şirket tarafından yürütülecektir.
8. 6001 sayılı Karayolları Genel Müdürlüğünün Hizmetleri Hakkındaki Kanunun 15. maddesi gereğince ilan olunur.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Karayolları Genel Müdürlüğünden:
Kuzey Marmara Otoyolu (3. Boğaz Köprüsü Dahil) Projesi Kurtköy-Akyazı (Bağlantı Yolları Dahil) Kesimi Yap-İşlet-Devret Modeli ile Yapılması, İşletilmesi ve Devri İşi’nde;
İzmit Kavşağı-Akyazı Kesimi (6. Kesim) kapsamında TEM-İzmit-1 Kavşağı (Km: 194+565) ile TEM-Akyazı Kavşağı (Km: 251+111) arası kesiminin, 6001 Sayılı Karayolları Genel Müdürlüğünün Hizmetleri Hakkındaki Kanunun 15. Maddesi gereğince trafiğe açılması Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından onaylanmıştır.
1. Otoyolun bu kesimi 20.12.2020 tarihinde saat: 00:01’den itibaren trafiğe açılacaktır.
2. Belirli yerler (Köprülü Kavşaklar, Ücret Toplama İstasyonları v.b.) ve şartlar dışında Otoyola giriş ve çıkış yasaktır. Karayolu sınır çizgisi boyunca tesis edilmiş olan telçitler veya duvarlar bu tür çıkışları engellemek amacıyla tesis edildiğinden bu engellerin açılması, yıkılması, kesilmesi ve başka şekilde tahrip edilmesi yasaktır.
3. Erişme Kontrollü Karayolu olarak trafiğe açılan bu kesime, yayaların, hayvanların, motorsuz araçların, lastik tekerlekli traktörlerin, iş makinelerinin ve bisikletlilerin girmesi yasaktır.
4. Bu kesimde mecburi asgari hız 40 km/saat olup, azami hız geometrik standartların müsaade ettiği limitlerdir. (Max. hız 120 km./saat)
5.Erişme Kontrollü Karayolu olarak trafiğe açılan bu kesimde ve kavşaklarda duraklamak, park etmek, geri dönüş yapmak ve geri gitmek yasaktır. Zorunlu hallerde en sağdaki emniyet şeridinde (bankette) durulabilir.
6. Otoyola cephesi bulunan müesseselerin kendi faaliyetlerini sürdürdükleri binalarına tanıtma levhaları koymak istemeleri halinde, Karayolları Genel Müdürlüğü'nden ve Görevli Şirketten izin almaları gerekmektedir.
7. Kuzey Marmara Otoyolu (3. Boğaz Köprüsü Dahil) Projesi Kurtköy-Akyazı (Bağlantı Yolları Dahil) Kesimi Yap-İşlet-Devret Modeli ile Yapılması, İşletilmesi ve Devri İşi’nde;
İzmit Kavşağı-Akyazı Kesimi (6. Kesim) kapsamında TEM-İzmit-1 Kavşağı (Km: 194+565) ile TEM-Akyazı Kavşağı (Km: 251+111) arası kesiminin yapımı, bakımı ve işletilmesi sözleşmesi gereği üstlenici Görevli Şirket tarafından yürütülecektir.
8. 6001 sayılı Karayolları Genel Müdürlüğünün Hizmetleri Hakkındaki Kanunun 15. maddesi gereğince ilan olunur.
Kuzey Marmara Otoyolu (3. Boğaz Köprüsü Dahil) Projesi Kınalı-Odayeri (Bağlantı Yolları Dahil) Kesiminin Yap-İşlet-Devret Modeli ile Yapılması, İşletilmesi ve Devri İşinde 7. Kesim Habipler-Hasdal kapsamında yer alan Km:61+117,00-Km:71+863,9 arası kesiminin, 6001 Sayılı Karayolları Genel Müdürlüğünün Hizmetleri Hakkındaki Kanunun 15. maddesi gereğince trafiğe açılması Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından onaylanmıştır.
Otoyolun bu kesimi 22.05.2021 tarihinde saat: 00:01’den itibaren trafiğe açılacaktır.
Normal ülkelerde ve normal koşullar altında, sonuçlanmış bir ihalenin şartları sonradan değiştirilmez. Değiştirilirse, bu durum ihaleye fesat karıştırma olarak anılır. Eğer yapılan ihaleye fesat karıştırma değil de makul bir neden ve hukuksal zemine dayanıyorsa, bunu toplumun bilmesi gerekir.
★★★
Gelin biraz geriye gidelim. Ülkemizin, kamu özel işbirliği (KÖİ) defterindeki önemli sayfalardan biri olan Kuzey Marmara Otoyolu'na (KMO) bakalım. Toplam uzunluğu 377 km olarak tasarlanan KMO, üç ana bölüm olarak projelendirilmişti.
En önce, bizlerin Yavuz Sultan Selim ya da 3. köprü olarak bildiği köprüyü içine alan Odayeri-Paşaköy çalışmaları başladı. İçtaş-Astaldi ortaklığının üstlendiği projede, sadece köprünün geçiş ücreti 3 dolar artı KDV (Astaldi sonra hisseleri Çinli yatırımcılara devretti.)
★★★
KMO'nun ikinci ve üçüncü bölümleri olan 169 km uzunluğundaki Kurtköy-Akyazı Otoyolu ile 88 km uzunluğundaki Kınalı-Odayeri ihaleleri, yine yap-işlet-devret (YİD) modeline göre 2016 yılının Mayıs ayında yapıldı.
Sonuçlar hakkında dönemin Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ın yaptığı açıklamada önemli bilgiler verildi. AA'nın 17 Mayıs 2016 tarihli haberinde yer alan bilgileri bugün hatırlatalım ve yeniden kayda girsin:
■ İhalelerin Anadolu Yakası'nı kapsayan kısmını Limak-Cengiz Ortak Girişimi, Avrupa Yakası kısmını ise Kolin-Kalyon- Hasen Ortak Girişimi kazanmıştı.
■ YİD'le yapılan pek çok otoyol ihalesinde olduğu gibi, araç/trafik garantisinin verildiği bu ihalede de süreler yarışmıştı. İhaleleri “en az işletme süresini” veren kazanmıştı.
■ Limak-Cengiz Ortak Girişimi'nin verdiği teklifte süre 6 yıl 9 ay 12 gündü.
■ Kolin-Kalyon-Hasen Ortak Girişim Grubu'nun teklif ettiği süre ise 7 yıl 9 ay 12 gündü.
1.5 MİLYAR DOLAR
■ Ulaştırma Bakanı Yıldırım, “Buradan yaklaşık 3 yıl yapım süresini çıkarınca 4 yıl 9 ay 12 gün işletme süresi kalacak” dedi.
■ Projenin yatırım tutarı o günün fiyatlarıyla 4.5 milyar TL olarak açıklandı. Bu büyüklük o günün kurlarına göre (1dolar 2.9 TL) yaklaşık 1.5 milyar dolar anlamına geliyordu.
■ Bakan Yıldırım'ın geçiş ücretleri konusunda verdiği bilgiler de şöyleydi:
“Kınalı-havalimanı arası 88 kilometrelik bölüm için toplam geçiş ücreti bugünkü kurlarla 10.5 lira artı KDV olacak. Asya Yakası yani Kurtköy'den Akyazı'ya 169 kilometrelik kesim 19 lira artı KDV olacak. Eğer tamamı olarak düşünürsek, yani kullanıcılar Kınalı'dan girip Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nü geçerek, Kurtköy'den Akyazı'ya kadar 52 lira artı KDV ödeyecek.”
KÖPRÜLER VE SULAR
Aradan 5 yıl geçti. Köprülerin altından çok sular akmış olmalı ki, CHP Genel Başkan Yardımcısı Ali Öztunç'un kısa süre önce verdiği soru önergesi haberini Başak Kaya imzasıyla Sözcü'de okuduk.
Habere göre sözleşmelerde değişiklik yapılmış, araç geçiş garantisi 4 kat artırılırken, işletme süresi 13 yıla uzatılmıştı.
Projelerde ciddi maliyet artışına yol açan bu konularda kamuoyuna bilgi verilmediğini belirten Öztunç, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu'na, “İhale sonrası yapılan bu değişiklikler ile ilgili talimatı kim vermiştir?” diye sordu.
Öztunç ile görüştüm. Bakan Karaismailoğlu'ndan şu ana kadar bir cevap gelmediğini ve halen beklediğini söyledi. Bakalım, Karaismailoğlu, genellikle “ticari sır” diye açıklanmayan YİD Uygulama Sözleşmeleri'nde tıpkı Aydın-Denizli sözleşmesinde olduğu gibi bir sürpriz yaparak bilgi verecek mi? Ulaştırma Bakanı, geçen kasım ayında TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu'nda Aydın-Denizli Otoyolu'nun ihale bedelinin 1 milyar 549 milyon Euro olduğunu söyleyerek, finansman ayrıntılarını da paylaşmıştı (Bu açıklamayla daha önce paylaştığım yıllık 91.1 milyon Euro gelir garantisi teyit edilmişti.)
KMO otoyolu uygulama sözleşmesinde, verilen garantiler ve işletme süresiyle ilgili değişiklikler yapılmışsa bunun bütçeye faturasının ağır olacağı açıktır. Ve hepimizin bilmeye hakkı vardır.